Adverticum Adserver

Növekvő digitális reklámpiac: a válság ellenére bővültek a display költések

2021. április 20. 13:12 - Adverticum AdServer

Az IAB Hungary közzétette legfrissebb, hazai reklámpiaci adatait, és ezúttal – a tavalyihoz hasonlóan – egy online IAB Café keretében publikálta a 2020-es Adex mutatókat. Az elmúlt év számai mellett azonban az idei várakozásokról is beszéltek a szakemberek.

A koronavírus járvány számos tekintetben megváltoztatta életünket, hatása pedig a digitális reklámpiacon is éreztette hatását az elmúlt egy évben. A tavalyi felmérés során a szakemberek még bizakodóan tekintettek a 2020-as esztendőre, bár a járvány már az ajtóban kopogtatott. Azt viszont nem hittük volna, hogy egy év múlva még mindig az online térbe kényszerülve ismerhetjük meg azokat az adatokat, amelyek a megváltozott élethelyzetünk elé tartanak tükröt a digitális reklámpiac tekintetében.

A rendhagyó IAB Cafén voltak előre látható, várt adatok és meglepetések egyaránt, de a számok mellett szakértői diskurzus is folyt arról, mit is remélhetünk az új esztendőtől, hol is tart most a piac egy ilyen nehéz év után.

A legfrissebb Adex adatok néhány tekintetben eltérnek az eddig megszokottaktól. Jelentős változás a korábbiakhoz képest, hogy a mobil immáron nem képez külön vizsgált részterületet, és bejött egy új szegmens is a képbe, a digitális audio.

Növekvő digitális torta

Évről évre azt halljuk, hogy növekszik a digitális szegmens mérete. 2015-ben értük el azt a pontot, hogy kijelenthettük: a legnagyobb szeletté vált a médiatortán.

Szerencsére ez a járvánnyal tarkított esztendőben sem változott: a friss adatokból kiderül, hogy immáron 45%-os szeletet hasít ki magának, amely a számok nyelvére lefordítva 110,2 mrd Ft-os bevételt jelent. Mindez egyben azt is jelenti, hogy 2019-hez képest 5%-os gyarapodást tudhat magáénak.

abra1.png

A számok kecsegtetőek, tekintve, hogy milyen év áll mögöttünk. Bár a tavalyi várakozások iparágon belül bizakodóbbak voltak: 12,7%-os bővülést vártak a szambabeliek, akkor viszont még nem tudhattuk, milyen hosszú távú hatásai lesznek a koronavírusnak (a tavalyi adatfelvétel 2020. február 21. és március 4. között készült).

Egy év távlatából ismét elkészült az IAB Hungary Adexpect felmérése, amely az idei évi reklámpiaci várakozásokhoz kapcsolódik.[1] Az Adex számokon túl többek között ezekről is szó esett az IAB Café eseményén. Mint kiderült, a szakemberek ugyanolyan bizalommal vágnak bele a 2021-es esztendőbe, ahogy azt tavaly tették. A megkérdezettek átlagosan szintén 12,7%-os piacbővülést várnak, hazai tekintetben pedig 6%-ra becsülik ezt.

A display felemelkedése

A 2020-as esztendő számait tekintve egy meglepetés adattal is találkozhatunk, méghozzá a display szegmenst szemügyre véve. A legjelentősebb növekedést tudhatja magáénak a maga 49,1%-ával, megelőzve ezzel a search-öt (43,9%). A listing és az e-mail zsugorodott az elmúlt esztendőben, előbbi 16,7%-ra, utóbbi pedig 0,5%-ra esett vissza.

Az arányok tekintetében is jelentősebben növekedett a display, 43-ról 45%-ra, míg a search esetében mindössze 1%-os növekedés figyelhető meg (39-ről 40%-ra). A listing és az e-mail visszaesése 2-2%-os volt.

abra2.pngabra3.png
A költések oldaláról nézve még kecsegtetőbb számokkal találkozhattunk: a válság ellenére 9%-os gyarapodást könyvelhet el. Jelentős bővülés volt a videó, social és a technológia-vezérelt megoldások terén egyaránt.

Hogy minek köszönhető mindez? A választ a kialakult járványhelyzet adja meg nekünk, ugyanis a vírussal folytatott harc egyik elemeként jelentősen növekedett az állami költések szerepe is. Biztos mindannyian találkoztunk az edukatív célú Győrffy Pál kampányokkal számos felületen. Nos, innentől már talán érthetőbb, mitől is ugrottak meg ennyire a számok. :)

Továbbra is a videóban utazunk

Ha a formátumok oldaláról vizsgáljuk az elmúlt évet, látszik, hogy a videó a nagy nyertese a válságnak, jelentős, 50% feletti növekedéssel. Szabó Edina, az OMG ügyvezetője ezzel kapcsolatban kiemelte, hogy a megnövekedett médiafogyasztás megnövekedett képernyőfogyasztást is eredményez, így nem meglepő az sem, hogy a bezártság alatt, amikor ki vagyunk éhezve a tartalomra, megnövekedtek az online videóköltések is, hirdetői oldalról.

Válságálló programmatic

Ami a programmatic szegmenst illeti, nem is kérdés, hogy egyöntetűen gyarapodást jósolnak a szakértők. Kékesi Zsuzsa, a HVG Online Divízióvezetője ezzel kapcsolatban kifejtette, hogy bár a válság időszakában mérsékelt növekedési ütemet diktált a programmatic, ez teljesen érthető, hiszen a klasszik médiának nehéz lépést tartani a globális szereplőkkel. A hirdetők pedig a nehéz időkben inkább a kényelmesebb megoldásokat preferálták, és főként a Facebook, Google felé fordultak: ezzel a könnyebb utat választva.

Szabó Edina hangsúlyozta azt is, hogy érezhető volt a hirdetők költségstopja is a második és harmadik negyedévben, ami megtorpanáshoz vezetett, de szerinte sem kérdés az, hogy a technológia-vezérelt megoldások szerepe növekedni fog, és a hirdetők tudatosabban fogják ebbe a szegmensbe allokálni a forrásaikat. Erős Attila (PG-Mediabrands - Chief Digital Officer) kiemelte tovább azt is, hogy a piac edukációja és a technológia azonban még kezdeti fázisban van, a magyar piac jelentős lemaradással követi a nyugatot e tekintetben.

letoltes_1.png

Ne feledkezzünk el azonban arról a piaci újításról, amely jelentősen árnyalja ezt a képet: az Adverticum EasyBID megoldása ugyanis lehetővé teszi, hogy hazánkban is a legfejlettebb piacokéhoz hasonló ökoszisztéma álljon elő. Ennek egyik fontos lépése ez a szolgáltatás is, melynek révén a hirdetők mostantól még egyszerűbben, több SSP szolgáltatót is megversenyeztetve, együtt kezelhetik direkt értékesített és programmatic kampányaikat az Adverticum AdServerében.

Digitális elmozdulás

A tavalyi év a változásokról szólt, szintre minden tekintetben. Bognár Vera (Nestlé Digital and Media Manager), valamint Erős Attila és Sopov István (Adaptive Media - ügyvezető, IAB Hungary elnök) is egyetértettek abban, hogy reklámpiacon is jelentős elmozdulás volt megfigyelhető az online szegmens irányába. Számos szereplő ugyan eltűnt, de annál több új piaci szereplő jelent meg, akiknek a kiélezett helyzetben, „túlélésük” érdekében be kellett lépni az e-commerce világba, és a megváltozott piaci körülmények között elkezdeni online értékesíteni a termékekeiket, szolgáltatásaikat. Akik pedig a top hirdetők között voltak korábban, szerencsére magukra találtak a Q3-Q4-es időszakra, ami nemcsak igazolta a digitális reklámpiac túlélését és újraéledését, hanem jelentősen megdobta az év végi online mutatókat is.

A szakemberek még egy lényeges dologban egy véleményen voltak: abban, hogy ez a növekedés nem fog megállni, sőt, mi több, idén is kétszámjegyű lesz. A becsléseik alapján reálisan 10-15% bővülésre számíthatunk ebben az esztendőben is, és bár nem látjuk előre úgy a dolgokat, mint korábban, remélhetőleg a nyitással együtt nemcsak az emberek, hanem a költési kedv is visszatér majd.

 

A teljes Adex kutatási anyag tagok számára az IAB Hungary oldalán érhető el.

 

[1] A 2021-es adatfelvétel a magyarországi 3. hullám elején, február 23. és március 5. között készült.

Szólj hozzá!

Új év, régi lendület – idén húszéves az Adverticum

2021. február 08. 13:40 - Adverticum AdServer

A 2020-as év mindenki számára merőben új kihívásokat és a korábbiaktól eltérő feladatokat tartogatott, de mindezek ellenére sikerrel zártuk az elmúlt esztendőt is. Év végére egy igen jelentős fejlesztés készült el: az EasyBID szolgáltatás, mely maximalizálja a programmatic megoldásokat használó tartalomszolgáltatók bevételeit. A lendület pedig mit sem változott az évek során: az Adverticum idén már a 20. születésnapját ünnepli.

Tovább
Szólj hozzá!

EasyBID – az egyszerű, átlátható licitálás szolgálatában

2020. október 27. 13:23 - Adverticum AdServer

A nagyközönségnek is bemutatkozott az Adverticum új fejlesztése

Az Adverticum hivatalosan is bevezette a Header Bidding használatát lehetővé tévő megoldását, amely az EasyBID nevet kapta. Ahogy a szolgáltatás elnevezése is sugallja, az AdServer felhasználók mostantól még egyszerűbben, több SSP szolgáltatót is megversenyeztetve, együtt kezelhetik direkt értékesített és programmatic kampányaikat. A legújabb fejlesztéssel egy webinárium keretében ismerkedhetett meg a nagyközönség.

Tovább
Szólj hozzá!

Header Bidding: bevételnövelés a programmatic ökoszisztémán belül

2020. július 27. 14:13 - Adverticum AdServer

Sok korábbi írásunk szólt már a programmatic piac működéséről, de hiába foglalkozunk és sok esetben dolgozunk is vele már több éve, még mindig rengeteg lehetőséget rejt, amelyek arra várnak, hogy tanulással kiaknázzuk őket.

Ebben a bejegyzésben a licitálás menetével, azon belül is a licitálás nagyágyújával, a Header Bidding-gel szeretnénk egy kicsit többet foglalkozni, és közben minél jobban megérteni a licitálási folyamat egészét.

Tovább
Szólj hozzá!

IAB Europe felmérés: hogyan viszonyulunk a videohirdetésekhez?

2020. július 20. 10:21 - Adverticum AdServer

Mi a helyzet a videohirdetések terén? Hogy állunk 2020-ban? Az IAB Europe felmérése pontosan ezt vizsgálta. Ezeket az adatokat hoztuk most el nektek.

Az IAB Europe 2016 óta minden évben kérdőíves felmérésben vizsgálja a digitális videohirdetésekhez való viszonyulásokat, változásokat. Idén sem volt ez másképp, és már az eredményeket is publikálták. A jelentés mintegy 31 ország mintegy 300 szakemberének részvételével készült a digitális videó ökoszisztéma minden területéről.

Tovább
Szólj hozzá!

Így változtak videózási szokásaink

2020. április 22. 13:56 - Adverticum AdServer

A videohirdetéseknek kedvez a megváltozott élethelyzetünk

Bár a koronavírus gyökeresen felforgatta nemcsak az életünket, de a hirdetési piacot is, afelől nincs kétség, hogy most, az otthoni munkavégzéssel párhuzamosan egyre több tartalmat fogyasztanak az emberek, beleértve a videókat is. Így talán nem bocsátkozunk nagyon elrugaszkodott feltételezésekbe, ha azt mondjuk, a videohirdetések terén növekedést láthatunk majd az első féléves adatokat vizsgálva.

Tovább
Szólj hozzá!

Support: a szakértő összekötő kapocs

2019. október 21. 10:23 - Adverticum AdServer

Az Adverticum support csapata kapta meg idén a legjobb ügyfélszolgálatnak járó elismerést az Internet Hungaryn. Örültünk és büszkék voltunk, hiszen végre sikerült megmutatnunk a támogató csapatunk erejét.

ugyfelszolgalat.jpg

A díj valóban nagy elismerés, de hogy mi rejlik az Adverticum support csapata mögött, azt nem egy szobrocska mutatja meg igazán. Az igazi elismerést ügyfeleinktől kapjuk nap mint nap, akik pontosan tudják, hogy mi nem egy hagyományos ügyfélszolgálat vagyunk. A support ennél jóval többet jelent számukra és számunkra egyaránt.

Tovább
Szólj hozzá!

Amikor valaki még a focidrukkereknél is jobban tudja a meccsek állását

2019. augusztus 21. 08:50 - Adverticum AdServer

Egy kampánymenedzser szemüvegén keresztül egy hirdetési kampány

Ami a digitális hirdetési piac szereplőinek egy zóna, bannerhely, hirdetés, az egy kampánymenedzsernek egészen mást jelent. De mitől több, amit és ahogyan csinálja? Erre a kérdésre kerestük a választ.

Tovább
Szólj hozzá!

Kulcsfontosságú márkaépítő formátum a videohirdetés

2019. július 25. 11:36 - Adverticum AdServer

Az IAB Europe időről időre közzéteszi digitális videohirdetésekre fókuszáló jelentését, melyben az ilyen típusú reklámokkal kapcsolatos attitűdöket vizsgálják. A tavalyi adatokat és az idei Interact konferencián publikált 2018-as AdEx Benchmark eredményeket vettük jobban szemügyre, amely az európai digitális hirdetési paic körképét mutatja, beleértve az aktuális trendeket és költéseket is.

Tovább
1 komment

2019-ben is jelentős növekedés várható az adatpiacon

2019. május 23. 10:47 - Adverticum AdServer

Idén tovább folytatódik az adatpiac növekedése. Az OnAudience legfrissebb jelentése szerint a globális adatpiac mérete idén elérheti a 26 milliárd dollárt.

Ez a terület jelenleg dinamikusan fejlődő szegmensnek számít, világszinten kétszámjegyű növekedéssel számolhatunk. Mindez szorosan kapcsolatban áll a dinamikus digitális hirdetési piac növekedésével és az egyes vállalatok digitalizációjával.

Tovább
Szólj hozzá!

IAB Europe jelentés a digitális videohirdetésekről

2019. április 25. 10:27 - Adverticum AdServer

A videohirdetések a cross-screen kampánystratégia szerves részét képezik

Az IAB Europe április 17-én publikálta legújabb jelentését, amely a digitális videóhoz való viszonyulást vizsgálta és egyben képet ad a jövőbeni trendekről is.  A szervezet legfrissebb felmérése szerint a cross-screen kampányok szerves részét képezik a digitális videotartalmak.

Tovább
Szólj hozzá!
süti beállítások módosítása