Adverticum Adserver

IAB Adex: 27%-os növekedés a hazai digitális reklámpiacon

2022. március 29. 09:06 - Adverticum AdServer

Az IAB Hungary közzétette a várva várt mutatóit a digitális reklámpiac vonatkozásában. Az eredményeken túl az idei várakozások is előtérbe kerültek a legutóbbi IAB Cafén: ezekből szemezgettünk nektek.

Immáron 14 esztendeje évről évre megismerhetjük a magyar reklámpiaci adatokat az IAB Hungary tolmácsolásában. Az Adex az iparág hivatalos digitális reklámköltési adatsora. A felmérés önbevalláson és szakértői becsléseken alapul.

Az eddigiekhez képest jelentős változás, hogy a költések nem tartalmazzák az ügynökségi média-szolgáltatások díjait. Ezt visszamenőleg is módosították, hogy az előző évek eredményeivel összehasonlíthatóak legyenek a mostani mutatók. Ezen felül az e-mail marketing területén is eszközöltek változtatást a módszertanban: száműzték a szakértői becslést, mely azáltal valósulhatott meg, hogy számos e-mail marketingre specializálódott szolgáltató lépett be a szervezetbe, így pontosan adatok állnak rendelkezésre.

A módszertani változások köré sorolható az is, hogy a digitális audio felmérést kiterjesztették a NORI tagokra is, valamint a globális piaci szereplők (META, Alphabet) hazai bevételinek megállapítása új, pontosabb módszertannal készült el.

Ha már változások, akkor elöljáróban fontos kiemelni, hogy a 2021-es év jelentős fordulatot hozott a pandémia által megnyirbált 2020-as év után. Gazdasági növekedés, felértékelődő és gyorsuló digitalizáció, növekedés minden szegmensben – nagyjából így lehetne összefoglalni, mi is történt az elmúlt esztendőben.

Mit is jelent mindez a számok nyelvén?

Számszerűsítve mindez úgy csapódott le, hogy minden területen tapasztalható volt némi növekedés, amely összességében 27%-ra rúgott, és 155,9 milliárd forintnyi költésben összpontosult.

A tavalyi adatokat szemügyre véve ugrásszerű volt a gyarapodás, és jelentős mérföldkőhöz érkezett a digitális szegmens, ugyanis 2021-ben hivatalosan is átvette a vezetést a médiatortában. Hogy mit is takar ez pontosan?

Már évek óta tisztán látszik, hogy a digitális reklámpiac egyre nagyobb szeletet hasít ki magának a tortából, azonban most lépte át ez a szám a választóvonalat 51,1%-kal. Most már határozottan kijelenthetjük, hogy a dobogó első fokán áll, és a reklámköltések legnagyobb része a digitális szektorban összpontosul.

i13.png

Az egyes szegmensek közül még mindig a display vezeti a sort, itt költik el a legtöbb pénzt a hirdetők.  Ami pedig az arányokat illeti, szintén a display az, ami növekedni tudott, a piaci részarányt tekintve 50%-ot hasít ki magának. Igaz, jelentős bővüléssel nem számolnak ezen a területen 2022-ben, mindössze 1%-os gyarapodást várnak.

Összegezve mindez 31%-os növekedést jelent a tavalyi évben, amely a tavalyi több mint kétszerese (14%).

i14.png

i15.png

Ha már a növekedésnél járunk, kijelenthetjük, hogy mindegyik terület elkönyvelhet magának némi gyarapodást (lásd az alábbi képösszeállítást), azonban a digitális videónál, audiónál és a progammaticnál érdemes elidőznünk kicsit, hiszen itt jelentős bővülésről beszélhetünk – már ami a hazai szereplőket illeti.

Az előbbi esetében 36%-ról beszélhetünk, az audio szintén lendületesen, 42%-kal zárta az évet, míg az utóbbinál ez a ráta nem kevesebb, mint 75%-os volt, és csak az RTB szegmens tekintve pedig 80%-ról beszélhetünk.

bbbb.png

cccc.png

Az elemzésből tisztán látszik, hogy az utóbbi években lokális-globális viszonylatban jelentős átrendeződés tapasztalható az utóbbi javára. Immáron a globális szereplők uralják a hazai piacot is, melynek növekedése tavaly is kétszámjegyű volt.

i24.png

A várakozások tükrében

A 2021-es adatok kecsegtetők és további növekedésre adnak okot, legalábbis ha csak a grafikonokból indulunk ki. A valós körülmények azonban nem ennyire fekete-fehérek. Számos tényező befolyásolja, mi és hogyan fog változni, megy végbe, gondoljunk csak a 2020-as esztendőre, amikor is a pandémia szépen lassan az életünk részévé vált.

Az elmúlt év bizakodásra adott okot, és még a mostani év elején is reméltük, hogy szépen lassan elvonulnak a viharfelhők, és folytatódik a tavalyi lendületes gyarapodás, ám akkor még nem tudhattuk, hogy az orosz-ukrán konfliktus háborúba torkollik, amely az egész világon érezteti hatását.

A válaszokból egyértelműen látszik, hogy a háború kitörése előtt a válaszadók optimistábban tekintettek az előttük álló esztendőre, azonban február 24.-e után kevésbé pozitív visszajelzések érkeztek a hazai digitális reklámköltés vonatkozásában.

i31.png

A hirdetők és szolgáltatók összességében bizakodóbban tekintettek a 2022-es esztendőre. A pénzt elköltők tehát pozitívabban állnak ehhez a kérdéskörhöz, mint az értéklánc távolabbi pólusán lévő médiaszereplők. Hazai viszonylatban ugyan nem ennyire éles a különbség, de itt is megfigyelhető a hirdetői és szolgáltatói oldal reményteljesebb hozzáállása. A felelősségi szinteket tekintve pedig egyértelműen a döntéshozói réteg derűlátóbb a 2022-es évet tekintve.

i32.png

i34.png

Ha azt vesszük górcső alá, mely területeken számolnak növekedéssel a piaci szakértők, akkor az látszik, hogy alapvetően mindegyik szegmensben bővülést várnak, azonban a top 4 terület tekintetében jelentősebb változásokkal számolnak. A video, audio, social media és a programmatic open market tekintetében optimistábbak a szakértők.

i38_1.png

Ami pedig a trendeket illeti, a válaszadók az adatalapú kiszolgálás, az állami médiaköltések és az országgyűlési választások hatásait emelték ki az idei év vonatkozásában, illetve az orosz-ukrán háború is szerepelt a spontán említések között.

i39.png

Összességében a válaszadók az idei évet tekintve ugyan kétszámjegyű, de szolidabb növekedéssel számolnak: 12,5%-os bővülést várnak, és továbbra is a videót látják a legmeghatározóbbnak ebben a növekedésben.

 

Forrás: IAB Hungary hivatalos adatok – IAB Café, 2022.03.28

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://adserver.blog.hu/api/trackback/id/tr7417792129

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása