A táblagépek megjelenése új kihívások elé állította a tartalom előállítókat, hiszen a platform számos előnnyel rendelkezik, de még mindig nem teljesen világos, hogy milyen módon lehet belőle kihozni a maximumot, még mindenki csak az útkeresés fázisában van. A kiadóknak a különböző fizetős/ingyenes üzleti modellek közül kell megtalálni a termékhez leginkább illőt, és akkor még ott vannak a hirdetések is.
Jelenleg nagy problémát jelent, hogy mennyiben térjenek el a táblagépes hirdetések a nyomtatásban vagy az interneten megjelentektől, hiszen sok esetben csak ezeket veszik át a táblásított kiadásoknál is, ezzel minimalizálva a költségeket. Ugyanakkor a Wired példája megmutatta, hogy igenis van helye az erre a platformra fejlesztett reklámoknak.
Ezen kérdésekre válaszként készített az Online Publishers Association egy kutatást, melyben arra kereste a választ, hogy a táblagép tulajdonosok melyik üzleti modellt preferálnának, és mi a véleményük a táblagépeken megjelenő hirdetésekről.
A felmerés a tartalmakat három kategóriára bontotta, TV show, újság, magazin, üzleti modellből pedig az alábbi válaszlehetőségeket adta: az offline előfizetés mellé jár a digitális, csak online előfizetés, számonkénti fizetés, nem fizetne ilyen tartalomért.
Mint látható a válaszadók egyharmada egyáltalán nem fizetne az ilyen jellegű tartalmakért, mely egyúttal a teljesen hirdetés alapú finanszírozást is jelentené a kiadók számára. A maradék 66-69 százalék általában elég egyenletesen oszlott el a különböző fizetési modellek között, de látszik, hogy nincsen biztos megoldás a kiadók kezében. Míg a napilapoknál a külön online előfizetés tűnik befutónak, addig magazinok esetén inkább a számonkénti vásárlást részesítik előnyben a fogyasztók. Ebből a szempontból TV show-k eredménye különösen érdekes, mert ugyanolyan eredménnyel zárt az összes modell.
Hirdetések
Bár a táblagép használók egy jelentős része valamennyit fizetne a tartalomért, de várhatóan a hirdetéseknek nem mondhatnak még búcsút, ezért is volt fontos, hogy a kutatás erre a területre is kitért.
A válaszadók alapvetően pozitívan ítélték meg a tabletes hirdetéseket, 46 százalékuk mondta azt, hogy relevánsak, egyediek és érdekesek voltak, 38%-uk pedig szemet gyönyörködtetőnek nevezte őket, szóval nem beszélhetünk arról, hogy rossz lenne a megítélésük.
Nagy arányú volt (36-38%) ugyanakkor azoknak az aránya, akik azt mondták, hogy nehéz őket figyelmen kívül hagyni és ugyan olyanok mint az internetesen reklámok. Ráadásul a válaszadók több, mint negyede szerint ezek a hirdetések zavaróak.
Mi lesz a befutó?
A kutatás összességében pozitív képet fest, mind a tartalomgyártók, mind a hirdetők elé, hiszen az eredmények alapján a fizetős modelleknek lehet jövője, és a hirdetések is pozitív visszhangot váltottak ki a megkérdezettekből. Ha csak a hirdetéseket vizsgáljuk, látszik, hogy az egyedi, érdekes hirdetéseket preferálják az olvasók, az online vagy print reklámok koppintása helyett.
Hogy végül mi lesz a nyerő megoldás, nehéz megmondani, de hirdetés nélküli modellt valószínűleg csak kevesen tudnak alkalmazni, így érdemes lesz mind a kiadóknak, mind a reklámozóknak próbálkoznia ezen a területen, hogy megtalálják a legmegfelelőbb formátumokat, mellyel hatásosan el tudják érni a fogyasztókat a táblagépeken is.