Növekedés: ha egy szóval kellene összefoglalnunk az iAB Adex 2017-es, digitális reklámköltésről szóló kutatását, így jellemeznénk. A 27 európai országot vizsgáló kutatásban nemcsak a reklámpiac helyzetét ismerhetjük meg, de az egyes reklám-kategóriák alakulásáról is pontos képet kaphatunk.
A digitális reklámköltés helyzete
Elmondható, hogy a digitális reklámköltés összege 2007 és 2017 között megötszöröződött, hiszen 9,3 milliárd euróról 48 milliárd euróra nőtt. De nemcsak egy évtized, hanem egy év adata is igen impozáns: 2016-ról 2017-re a digitális reklámköltés összege 42,5 milliárd euróról 48 milliárd euróra nőtt.
Összehasonlításképp 2006-ban a digitális reklámpiac értéke alig 6,6 milliárd euró volt, ez 30 milliárd euróval maradt el a televíziós hirdetési piac összegétől. Az elmúlt évtizedben ilyen tekintetben is nagyot változott a piac, hiszen 2010 óta folyamatosan két számjegyű növekedést ért el a digitális reklámpiac, amely 2015-ben átvette a vezetést a televíziótól.
Íme a legnagyobbak
A digitális videóhirdetések piacát Európában három ország uralja: az Egyesült Királyság majd Németország és Franciaország. A legnagyobb növekedést azonban nem ez a trió, hanem Fehéroroszország, Szerbia, Oroszország, illetve Csehország érte el, de Magyarország is az átlag felett teljesített.
Hazánk az átlagos, 13,2%-os növekedésnél többet, 16,7%-ot ért el egy év alatt. Érdekesség, hogy Európában egy átlagos hirdető egy emberre 64,4 eurót költ. A rekorder az Egyesült Királyság, ott egy évben egy felhasználóra 240 eurót költenek. Összehasonlításképp, hazánkban ez az összeg alig 26 euró.
Élen a Display
A digitális hirdetések minden típusa növekedést könyvelhetett el 2016-ról 2017-re: akár a Display, a kereső vagy az apróhirdetések típusát vizsgáljuk, minden esetben magasabb költésekről számolhatunk be. A legnagyobb növekedést azonban a display hirdetések érték el, erre 2017-ben az előző évhez képest 14,9%-kal többet, 19,311 milliárd eurót költöttek az európai hirdetők.
A Display hirdetések között az Egyesült Királyság vezet, hiszen csak ezen a piacon 5,7 milliárd eurót költöttek el a hirdetők, míg az utána következő Franciaországban már “csak” 2,1 milliárdot. Hazánkban 110 millió eurónyi Display hirdetés jelent meg a tavalyi évben. Fontos tudni, hogy folyamatosan növekszik a Display hirdetések között a közösségi oldalakon elhelyezett reklámok száma, az ilyen honlapokon elhelyezett hirdetések száma 2017-ben 38,1%-ot nőtt, ez a tendencia pedig az idei évben is folytatódhat.
Remek éven vannak túl a mobil display hirdetések is, 2016-ról 2017-re ez a szegmens 41,8 %-kal, 8,1 milliárd euróra nőtt. A legnagyobb növekedés Fehéroroszországban, Szerbiában és Törökországban történt, ám továbbra is Anglia, Olaszország és Franciaország számít a mobil display hirdetések legnagyobb piacának.
Érdekesség, hogy a Display hirdetés Romániában a legnépszerűbb, itt a megjelent reklámok 89,6%-a ilyen típusú. Igen népszerű ez a hirdetési típus Szerbiában és Szlovákiában is ezekben az országokban lényegesen többen választják ezt a kategóriát, mint a másik két lehetőséget. Hazánkban fej-fej mellett állnak a display és a keresőhirdetések, előbbi a piac 43,6%-át, utóbbi pedig 39,5%-át tudhatja magáénak, a maradékon pedig az apróhirdetések osztoznak.
Egyre többet videózunk
Ahogyan arról már a digitális videóhirdetésekről szóló blogcikkünkben is beszámoltunk, a videóhirdetések piaca évről évre folyamatosan nő. Nem volt ez másként tavaly sem, a 2016-os 3,9 milliárd eurós videóköltés után 2017-ben a hirdetők már 5,3 milliárd eurót fordítottak ilyen tartalmakra.
Ez 34,8%-os növekedést jelent, ami négyszerese a display kategória többi hirdetési típusának. A növekedés hátterében a közösségi média, az automatizált médiaértékesítés és a márkaépítésre költött összegek növekedése áll. 2017-ben hazánkban is több pénzt fordítottak digitális videóhirdetésekre, Magyarországon 12,3%-kal nőtt meg az ilyen típusú reklámköltés. Érdekesség, hogy az összes display hirdetés 7,1%-a videó, ez elmarad az európai országok átlagától, amely 27,3%.
In stream és out stream
Az iAB Adex kutatásának történetében először immár külön is szerepelnek az in stream és out stream videóhirdetések. Érdekesség, hogy 2017-ben már ez utóbbiak vették át a vezető szerepet, a szövegek közé beszúrt hirdetések részesedése egy év alatt 42%-ról 44,1%-ra nőtt.
Más tekintetben is kiváló évet zártak az out stream hirdetések, hiszen 2017-ben 73,4%-kal többet költöttek ilyen hirdetésekre, mint egy évvel korábban. Összehasonlításképp az in-stream videókra elköltött összeg alig 6,9%-ot emelkedett a tavalyi évben.
Jó évet zártak a keresőhirdetések is
Akárcsak a Display, úgy a keresőhirdetések is jó éven vannak túl, különösen a mobil keresőhirdetések váltak minden eddiginél népszerűbbé. Ezek száma 2016-ról 2017-re 31,1%-kal nőtt meg, így a tavalyi évben 8,6 milliárd eurót költöttek erre a hirdetők.
Érdekesség, hogy bár a mobil keresőhirdetések növekedése elmaradt a mobil display hirdetésekétől, a piacuk továbbra is nagyobb. Ez többek között az egyre aktívabb okostelefon-használatnak köszönhető.
A legtöbb keresőhirdetés az Egyesült Királyságban, Németországban és Franciaországban jelenik meg, ebben a három országban az ilyen típusú hirdetések 61%-a került a fogyasztók szeme elé. Ugyanez igaz a mobil keresőhirdetésekre is, azonban a legnagyobb növekedést nem ez a három piac, hanem Csehország, Fehéroroszország, Törökország, Szerbia és Oroszország érte el, csak 2017-ben ezekben az országokban a növekedés mértéke meghaladta az 50%-ot. Magyarországon is nőtt a piac, itt 29,3%-kal költöttek többet a hirdetők ilyen típusú reklámok megjelenítésére. Érdekesség, hogy mobil keresőhirdetésekre tavaly 37 millió eurót költöttek a hazai hirdetők.
A hazai helyzet
Magyarországon egyértelműen a Display hirdetések vezetnek: csak a tavalyi évben 110 millió eurót fordítottak a hirdetők ilyen típusú reklámokra, míg apróhirdetésekre 43 millió, keresőhirdetésekre pedig 100 millió ment el. Összesen 253 millió eurót fordítottak a vállalkozások hirdetésekre, ez az előző évhez képest 16,7%-os növekedést jelent.
Összegzés
Összességében elmondhatjuk, hogy az online hirdetések piaca a tavalyi évben 5,5 milliárd euróval nőtt, vagyis egy kiváló időszakon vagyunk túl. Ahogyan tehát látható, a digitális reklámköltés folyamatosan növekszik, vagyis a hirdetőknek egyaránt érdemes display vagy keresőhirdetésre költeniük, hiszen minden korábbinál nagyobb sikereket érhetnek el ezen a területen.