A mérési különbségek okai
Az online kampányok eredményességét manapság már sok teljesítmény mutató (Key Performance Indicator) szerint értékelik, de ezek között a két legalapvetőbb mérőszám a kattintások (Click-Through) száma, és a kampány által generált látogatók/akciók száma. Ezeknek a mérését két különböző rendszer végzi, a kampányok (bannerek) kiszolgálása mellett a kattintásokért is az adszerver, míg a weboldalon történő mérésekért a webanalitikai rendszer felel. Ennek kapcsán a hirdetők és a kampánymenedzserek között fel szokott merülni kérdésként, hogy a két mérés között miért van különbség, miért nem annyi a kattintások száma, mint a céloldalra eljutó látogatók száma. Logikus kérdés, de a technikai részletek ismeretében egyszerű a válasz. Röviden azért, mert a látszat ellenére nem ugyanazt méri a két rendszer. De tekintsük át ezt hosszabban is!
A kétfajta rendszer különböző módon mér, így nem ugyanazokat a mutatókat, nem ugyanazon a helyen, és nem ugyanabban az időpillanatban mérik, ezért nem lehet érdemben összehasonlítani ezeket a számokat.
Adszerverek | Webanalitikai programok | |
Mérés célja | A hirdetésre vonatkozó AV és CT mérése | Látogatók, oldalon végrehajtott akciók számának mérése |
A mérés helye | A tartalomszolgáltató weboldala | A hirdető weboldala |
A mérés időpontja | A megtekintés, illetve a kattintás időpontja | A mérőkód betöltődésének időpontja |
Az Onlinemarketing blogon is foglalkozott Berényi Konrád ezzel a témakörrel az Online marketing tippek sorozaton belül, és hasonló érveket hozott fel a két rendszer adatainak összevetése ellen.
Ha ismerjük ezeket a technikai részleteket, akkor világossá válik, hogy például egy mérési eltérés abból származik, hogy a hirdetésre kattintás megtörténte után a céloldalnak nem volt lehetősége betöltődni, így CT szám lett, de az analitikai oldalon nem történt mérés. Vagy a másik oldalról szemlélve lehet, hogy a webanalitikai rendszer a forgalom forrását nem tudta beazonosítani, így a látogatás nem biztos, hogy kattintásból származott.
A fenti vagy egyéb esetek elkerülésére biztos megoldás nincsen, de az eltérések minimalizálására vannak javaslatok. Például, ha az Adverticum AdServer esetén a rendszerből származó tracker kódot építenek be a hirdető weboldalába, akkor konverziókövetést/post-user action analízist is végez az AdServer, vagyis a kattintások statisztikája mellett képes megmutatni, hogy a kampánnyal elért userek közül hányan látogattak el a céloldalra.
A másik lehetőség pedig a kattintások követése a webanalitikai rendszerrel, amely úgy valósítható meg, hogyha a bannerhez megadott céloldal URL-jét felparaméterezzük (pl. megadhatjuk benne paraméterként, hogy mi a banner mérete, melyik weboldalon fut stb.), és az analitikai számok mellett látszani fog, hogy a kattintás után hányszor hívódott meg ez a link.