A mobiltelefon a fogyasztóval való érintkezés elsődleges eszköze – vagy mégsem? Mennyire hatásos egy ilyen platformon hirdetni? Merre halad a display piac?
Azt hiszem, ezek a kérdések sok hirdetőben felmerültek már, mert még most is – az okostelefonok korában – nagyon ingoványos terep a mobil hirdetési piac.
De miért van ez így? Hiszen most már a felhasználók többsége a telefonjukon használja az internetet, legtöbben szinte csak mobilon lépnek be a közösségi oldalakra. Az okostelefonokat pedig már úgy használhatjuk, mint számítógépünket, és mindig magunkkal vihetjük. Sajnos még sok a kérdőjel, a hibaszázalék akkor is, ha ez jelentheti a jövő hirdetési piacának talaját.
Nézzük először azokat a hibákat, amelyek fejtörést okozhatnak számunkra. Itt van például az eszköztöredezettség: sokféle telefon és operációs rendszer van jelenleg, és a szabványosításig még hosszú az út. Tehát sajnos nem működnek egyformán jól a hirdetések a különféle készülékeken.
Emellett sokszor újratölt a rendszer, lassan tölt be alkalmazásokat, meg kell küzdeni a követési kihívásokkal és a mérésekkel. Persze a szervezetek (Pl. az Open Rich Media Mobile Advertising -ORMMA) folyamatosan dolgoznak ezeken a hibákon, de mégis sokan bizalmatlanok a mobilhirdetésekkel szemben.
Pedig a mutatók szerint egyre erősödik ez a hirdetési ágazat. Egyre többen reklámoznak ilyen platformon, mert hatékonyabbnak tartják ezt a fajta elérést. A MediaMind egy friss kutatása szerint a mobilhirdetések hatszor hatékonyabbak a normál bannernél, mert magasabb elköteleződést képesek elérni velük.
Prognózisok szerint az okostelefonok reklámbevételei 2014-re 8-szorosára nőhetnek, annyira sikeres ez a hirdetésfajta. Az Apple már 2010-ben kifejlesztette saját iAd nevű rendszerét, mely a társaság telefonjaira töltött alkalmazások közé helyez hirdetéseket.
Ott van a Google Android operációs rendszere is, amely sokak szerint lekörözheti az Apple termékeit. Ez még nem eldöntött csata, de az biztos, hogy mindegyik nagyon küzd a vezető helyért, miközben folyamatosan fejlődik a mobil hirdetési piac.
Már 2010. februárjában is egyértelmű volt, hogy a Google utat tör magának
Hiába beszélnek arról, hogy sokan az ügyetlenség miatt véletlen kattintanak a hirdetésekre, a Medialets már ez előtt jár. Speciális megoldásokat dolgozott ki arra, hogy ne tudjanak véletlenül rányomni a reklámokra. Az adott display egy bizonyos pontjára navigálva jutunk el az adott oldalra, másra nem reagál.
A szakemberek folyamatosan dolgoznak a kisebb javításokon, fejlesztéseken, mert – bár sokan még nem hiszik – de ez az ágazat dinamikusan fejlődik, egyre nagyobb szeletet szakítva magának a display hirdetési piacból.
És mindez nem a távoli jövő. Nálunk is számos lehetőség adódik mobilon hirdetni. Az Adverticum AdServer NG-je tökéletesen alkalmas arra, hogy a weboldalak mobil változatain vagy a különféle applikációkban hirdetéseket helyezzünk el. Az AdMobile a legtöbb mobileszközzel és azok szoftvereivel kompatibilis, ezzel is növelve a hatékonyságot.
A 2011-es év első felében 20 kampányt indítottak az NG-vel, 1,2 millió hirdetés-megjelenést, 15 ezer kattintást, 1,25%-os átlagos átkattintási arányt és HTML5-öt tudhatott magáénak az Adverticum.
Nemrég még tovább bővültek a mobil targetálási lehetőségek. Az iPhone különböző verzióira lehet célozni az operációs rendszer szerint, valamint képernyőfelbontás alapján is elérhető az adott célcsoport.
Most ott tartunk, hogy a felnövekvő generáció 92%-ának van mobilkészüléke, ebből 26%-uk okostelefonnal indul útnak minden reggel (NRC). Olyan hihetetlen mértékben törnek előre az okostelefonok és a táblagépek, hogy már most népszerűbbek, mint bármelyik hordozható számítógép. Ez jelentősen befolyásolhatja majd a jövőbeli trendek alakulását.