Az Adverticum AdServere az elsők között támogatja az egyes böngészőkben elérhető Do Not Track (DNT), azaz Ne kövess! funkciót. A Stanfordi Egyetem munkatársai és a Mozilla fejlesztői által indítványozott fejlesztés lehetővé teszi az internetezők számára, hogy letiltsák az internetezési szokásaikkal kapcsolatos adatok gyűjtését.
Internetezés közben, főként cookie-k formájában keletkező információk képezik az alapját a hirdetések vislekedésalapú célzásának. A felhasználók ezeket a szolgáltatásokat eddig is letilthatták különböző (főként cookie alapú) opt-out megoldások segítségével, ugyanakkor a Do Not Track header az opt-out általánosabb, böngésző oldalon beállítható funkciója.
Ha a felhasználó bekapcsolja böngészőjében ezt a funkciót, akkor az egy Do Not Track HTTP fejlécet küld minden weboldalnak, webes alkalmazásnak, amellyel kommunikál. Ez egyértelműen jelzi az adott weboldal vagy alkalmazás felé, hogy a felhasználó döntése alapján annak viselkedési információit nem használhatja fel.
Az AdServer DNT támogatása abban valósul meg, hogy a böngészőben a felhasználó egységes megoldással találkozik, egy helyen nyilatkozhat az adatai kezeléséről és ezt az Adverticum AdServer minden általa kiszolgált weboldal esetében figyelembe veszi a hirdetések küldésekor. Ezzel jól jár a felhasználó, de a tartalomszolgáltató is, mivel weboldalán élhet a felhasználó ezzel a lehetőséggel és nem kell külön beépítenie az opciót az oldalba.
A viselkedési információk használatának tiltásával azonban nem a reklámokat lehet letilatni, hanem csak a begyűjtött információk felhasználását. A DNT bekapcsolásának hátránya, hogy az adott felhasználó a jövőben nem kaphat az érdeklődési köréhez illeszkedő hirdetéseket, amely részben a reklámok hatékonyságát gyengítheti, részben pedig azt is eredményezheti, hogy ezeket a felhasználókat jobban fogják zavarni a számukra érdektelen reklámok.
A viselkedés alapú targetálásra épülnek az AdServerben olyan beállítási lehetőségek, amelyek valójában a felhasználó kényelmét szolgálják. Nagyon jó példa erre egy nyitó oldali Pop-up: DNT bekapcsolásával a hirdetés minden egyes alkalommal felugrik, ha a felhasználó böngészés közben visszanavigál a főoldalra, holott a hirdető előzékenyen beállította a megjelenés gyakoriságát napi egyre.
Bár ilyen szempontból egy másik világ Amerika, de a Harris Interactive USA-ban végzett kutatása alapján valamennyire létezik arany középút. A rendszeres felmérés eredményei szerint egyre nő azon amerikai internetezők száma, akik tisztában vannak a viselkedés alapú reklámozással az alapvető fogalmak terén. 84% ismeri a cookie fogalmát, 30% van tisztában a Do Not Track, 66% az érdeklődés alapú targetálás jelentésével, valamint 65% ismeri az online nyomonkövetés fogalmát.
A kutatás szerint a felhasználók nagy száma engedélyezné olyan adatok felhasználását, mint a hobbi, érdeklődési körök, szakma és az internetezési, böngészési szokások. Több mint 50% gondolta úgy, hogy optout lehetőség biztosításával szimpatikusabbá válnának a viselkedés alapú online hirdetések és a hirdetők is és valószínűleg gyakrabban is kattintana ilyenekre.
Kérdés, hogy a magyar felhasználók hogyan vélekednek ebben a témában, egyátalán mennyire vannak tisztában az alapfogalmakkal és a viselkedés alapú targetálás vagy az online nyomonkövetés jelentésével.