Egyik előző bejegyzésünkben szó volt a bannerekről, mint az online hirdetési kampányok hatékonyságának alapjáról. Azonban mit sem ér a jó hirdetés, a magas kattintási arány, ha a céloldalról magas a visszafordulások aránya.
A legfontosabb tudnivalók erről is néhány pontban:
Egy nyitóoldalnak jól strukturáltnak, egységesnek kell lennie!
Az emberek folyton a weboldalaik "design"-járól beszélnek, de az igazság az, hogy az oldal elrendezése sokkal fontosabb, mint a kinézete.
Hangsúlyozni kell a fontos részeket, de csak óvatosan, az összhang megbontása nélkül!
Nyilvánvalónak tűnik, de érdemes megemlíteni, mivel rengeteg weboldalon előforduló hiba:
a megfelelő vizuális elemeket ki kell emelni, de csak módjával. Másszóval, a kevesebb néha több. Csak a legfontosabb üzenetet kell vizuálisan kiemelni, de ügyelni kell arra, hogy a túl nagy vizuális különbséget okozó grafika előhívhatja a felhasználókban az ún. banner vakságot. (A banner vakság az a jelenség, amikor a weboldal látogatója a vizuálisan túlságosan elkülönülő elemeket megszokásból figyelmen kívül hagyja, mivel rögzült benne, hogy ezek a részek nem relevánsak az általa keresett információk szempontjából.)
Legyen következetes a grafika stílusa!
Mindig jó minőségű grafikákat és képeket kell használni. Nem szabad keverni a különböző vizuális stílusokat, mint például fotók és clip-art grafikák együttes megjelenítése, mert megbontja az oldal egységességét. Meg kell győződni arról, hogy a weboldal minden eleme megfelelő méretű, a böngészőben egyformán gyorsan töltődik be. (Ha valamit nagy méretben kell megmutatni, akkor is csak rákattintás után jelenjen meg a nagyobb kép!)
Kerülni kell a megállító elemeket!
A horizontális elhelyezésű grafikai elválasztó elemeket szintén óvatosan kell alkalmazni. Egy elválasztó vonal, éles váltás a design-ban vagy két blokk mögötti szignifikánsan eltérő háttérszín arra készteti a felhasználókat, hogy tekintetüket állítsák meg. A vízszintes tagolás "ez valaminek a vége" érzést sugallja, ezért gátolja a továbbgörgetést. Az ilyen elemek emiatt például az oldal fejlécének kiemelésére alkalmasak.
A fontos elemek mindig felül legyenek!
Figyelni kell arra is, hogy soha ne a felhasználónak kelljen a legfontosabb információkat, mint a továbblépő gombot vagy egy linket megkeresnie. Még akkor is helyezzünk el ezekből még egyet a lap tetején, ha a struktúrában inkább az oldal aljára kellene, hogy kerüljenek.
Kerülni kell a felesleges animációt!
A felesleges animációk kivétel nélkül mindenkit idegesítenek. Nem öncélú esetekben azonban ajánlott lehet ilyen elemeket a weboldalba építeni. Például bonyolult folyamat, koncepció bemutatásakor vagy ha valamit 3D-ban kell elképzelni, hasznos lehet a felhasználónak. Fontos, hogy ilyenkor is meg kell adni a választási lehetőséget a megtekintés átugrására.
Színek használata
A színek erős érzelmi hatást gyakorolnak az emberekre, és épp ezért alapvetően befolyásolják a weboldalon közzétett információk befogadási szituációját. A színek által kiváltott érzelmek legyenek összhangban a weboldal tartalmával. A végső layout kialakításakor a színek (képek, grafikák, háttér) összhatását kell nézni. Az azonos telítettségű színek harmonikussá, a kiegészítő színek együttes alkalmazása pedig kontrasztossá teszi az összképet.
Megfelelő képek kiválasztása
Egy jól kiválasztott nyitó oldali kép használata nagyon hatékony tud lenni. Akkor jó a kép, ha maximálisan támogathatja a legfőbb üzenet megfelelő célba jutását. Elhelyezéséből adódóan nagy figyelemfelkeltő erővel bír, és ezt kihasználva megállíthatjuk a látogatót böngészés közben, majd továbbterelhetjük a kívánt irányba.
A nyitóoldali kép kiválasztásánál az alábbi pontokat érdemes szem előtt tartani:
- az oldal tartalmához kapcsolódjon
- a terméket és/vagy részleteit mutassa be
- ha emberek szerepelnek rajta, azok igazi, reális környezetben legyenek, ne mesterkélt hatású modell fotókat válasszunk
- a kép kompozíciója illeszkedjen az oldal többi eleméhez, különben előhozza a már említett banner vakságot