Május végén tartották a digitális reklámpiac legnagyobb európai seregszemléjét, az IAB Interact konferenciáját. Ahogy minden évben, ezúttal is várhattunk még nem publikált kutatási adatokat a szervezettől, akik az eseményen fedték fel részletesen, milyen változások voltak az elmúlt egy évben a digitális hirdetési szegmensben.
Jelentős növekedés figyelhető meg Európa-szerte. Az adatok alapján a 2021-ben 30,5%-os gyarapodásról beszélhetünk, és további jó hír, hogy nemcsak összességében beszélhetünk kétszámjegyű bővülésről, hanem az egyes piacokat tekintve is ez a helyzet.
Ugyan a teljes jelentést még nem publikálta a szervezet, a legfontosabb eredményekről szóló összefoglaló már elérhető az IAB Europe oldalán. Ezekből hoztuk el a legfontosabb adatokat nektek.
A 28 európai ország részvételével zajló felmérés kecsegtető számokkkal szolgál nekünk, hiszen a jelentésből többek között az is kiderül, hogy az európai költés 92 milliárd euróra rúgott.
Az Adex riportból az is látszik továbbá, hogy nemcsak megfeleltek a számok a várakozásoknak, de azt sikerült túl is szárnyalni. Az előzetes becslések alapján 28,6%-os növekedést vártak 2021-ben a piacon, ez végül 30,5%-on állt meg.
A korábbi évek adatait szemügyre véve jelentős gyarapodás figyelhető meg. Utoljára 2008-ban volt ennél nagyobb mértékű a növekedés az európai piacon, az elmúlt 12 esztendőben azonban a közelében sem jártak a számok a mostaninak. Annak eddig is mindig örültünk, hogy növekszik a digitális hirdetési piac és többségében kétszámjegyű bővülésről beszélhetünk, azonban ennek mértéke valóban impozáns az alábbi grafikont szemügyre véve.
A százalékos adatokat összevetve a teljes volumennel szintén látszik, hogy a költések tekintetében is nagyobb ugrás figyelhető meg. Ha megnézzük a 2021-es gyarapodást, akkor jól látszik, hogy ez szinte megfeleltethető a 2010-es teljes volumennek, illetve az azelőtti évek növekedése is jócskán ez alatt maradt.
A formátumok szerinti megosztást tekintve jó hír, hogy a display növekedési üteme a 2020-as adatok fényében ismét impozáns. Ekkora mértékű gyarapodás, mint az elmúlt két esztendőben, csak 2006-2007-ben volt. Ha pedig a többihez viszonyítva nézzük, jól látszik, hogy jelenleg a display a legdinamikusabb növekvő formátum.
A vizsgált régiók közül 13 esetében beszélhetünk kétszámjegyű növekedésről a display szegmensben. Összességében, az európai piacot tekintve az látszik, hogy a 2020-as esztendőhöz viszonyítva 34,5%-os növekedést tudhat magáénak. Ha pedig azt nézzük, hol tart most a display az összes digitális költéshez viszonyítva, az körvonalazódik, hogy az országok többségében 50% feletti az erre szánt költések aránya. A vizsgált országok átlagát tekintve szintén ez igazolódik be, hiszen 49,6%-on áll ez a mutató.
A totális display költésekbe beleértendők a különféle videós hirdetések is. A kutatásból tisztán látszik, hogy a videós tartalmak egyre nagyobb szeletet hasítanak ki maguknak a hirdetői oldalon, olyannyira, hogy már három európai országban (Ukrajna, Olaszország és az Egyesült Királyság) is túllépte az 50%-os küszöböt a videós hirdetések aránya.
Az IAB Europe kutatása a teljes digitális hirdetési piacra vonatkozó adatokat részletesen elemzi, melyekről bővebben az IAB Europe AdEx Benchmark 2021 jelentésben olvashattok.
Forrás: IAB Europe