Decemberben indult el tesztüzemben az Adverticum új szolgáltatása, januártól pedig már széles körben elérhető a DataMe DMP Adatok névre keresztelt célzási megoldás. Ez többek között azoknak a tartalomszolgáltatóknak segítség, akik nem rendelkeznek saját adatbázissal, hiszen számukra is lehetőség nyílik demográfia, ISP (internetszolgáltató) és érdeklődés alapon hirdetéseket célozni, de azok számára is, akiknek már van hasonló megoldásuk, hiszen vélhetően más típusú információkkal rendelkeznek a saját adatbázisukban az adott azonosítóról, mint ami a DataMe rendszerében elérhető.
De ne szaladjunk ennyire előre, nézzük meg kicsit közelebbről, honnan is indult az adatbázis kiépítése. A DataMe Kft.-t 2016 októberében alapították, az ezt követő egy évben pedig a rendszer fejlesztése és az adatbázis bővítése zajlott tartalomszolgáltatók bevonásával. Az ez idő alatt felépített és folyamatosan frissülő adatbázis pedig mostantól elérhető az Adverticum célzási feltételei között is.
A programmatictól a klasszikus tartalomszolgáltatói felületekig
A DataMe Kft. célkitűzéseinek megfelelően, az adatbázis programmatic ökoszisztémába való bekötése után, az Adverticum Zrt.-vel együttműködve végezték el azt a fejlesztést, amelynek köszönhetően a klasszikus tartalomszolgáltatói ügyfeleink számára is elérhetővé vált a szolgáltatás.
Mindennek a célja az, hogy az adat alapú célzási lehetőség ne csupán a programmatic piac résztvevőinek privilégiuma legyen, hanem a klasszikus tartalomszolgáltatói display piacon is minél nagyobb teret hódítson magának.
Terjedőben az adat alapú költés
Van is létjogosultsága mindennek, hiszen az programmatic hirdetési kampányok egyre inkább elterjedőben vannak, ezzel együtt pedig az ezekre fordított költések is gyarapodtak az elmúlt években. A Forrester legutóbbi jelentése szerint már 2016-ban több mint 50%-os volt az automatizált display kampányok aránya, amely a várakozások alapján 2021-re akár a 71%-ot is elérheti.
Az eMarketer grafikonján pedig az erre fordított költések eddigi és becsült növekedését figyelhetjük meg.
Szerencsére azonban nem csak becslésekre és nemzetközi mutatókra hagyatkozhatunk ezen a téren. Az IAB tavaly kiadott Adex riporjából kiderül, hogy a 2016-os 42,7 százalékos nemzetközi növekedés 2017-re hazai szinten még impozánsabb mutatókkal kecsegtetett (lásd az alábbi ábrán), és ugyan a jövőt illetően csak találgatásokba bocsátkozhatunk, de ilyen mértékű növekedési ütem mellett egyértelműen látszik, hogy további bővülésre számíthatunk.
Az adat alapú célzás és az ilyen típusú hirdetési kampányok pedig egyre nagyobb jelentőséghez jutnak a programmatic ökoszisztémán belül. Az ANA (Association of National Advertisers) által 2017 májusában kiadott programmatic jelentésében jól látszik, már egy évvel ezelőtt is milyen jelentős volt az adat alapú költések aránya, amely a programmatic reklámkampányok büdzséjének csaknem 10%-át tette ki.
ANA report, 2017 – Targeting Data: 9%
A programmatic kampányok népszerűségével tehát növekvő igény mutatkozik a megfelelő mennyiségű és minőségű adatokra – a magyar internetezőkkel kapcsolatban is. Erre a hazai tartalomszolgáltatók oldallátogatási adatai és egyéb adatbázisai kínálnak megoldást.
Az adatvezérelt marketing egyre nagyobb népszerűségnek örvend, mivel bizonyítottan képes a ROI maximalizálására. Segít a marketing erőfeszítések hatékonyságának fokozásában is a felesleges kiadások csökkentésével és az erőforrások elosztásának javításával, és végső soron a márkák számára lehetővé teszi, hogy egy ügyfélközpontúbb megközelítést alkalmazzanak. A megfelelően szegmentált adatok pedig minden eddiginél pontosabb célzást és eredményesebb hatékonysági mutatókat tesznek lehetővé.
A személyre szabott élmény szolgálatában
A pontosság és hatékonyság pedig két nagyon fontos szempont, ha hirdetni szeretnénk. És nem ördögtől való gondolat az sem, hogy a felhasználók is a releváns hirdetéseket preferálják, személyre szabott élményt szeretnének. Az adat és a technológia pedig azt teszi lehetővé, hogy a hirdetésünket a megfelelő célközönséghez jutassuk el.
Hirdetői oldalról sem elhanyagolható célkitűzés, hogy a célcsoportot személyre szabottabb üzenetekkel érhetjük el. Mindez, ahogy már kifejtettük, a ROI-t is növeli, hiszen ha olyan üzenetekkel próbáljuk célba venni a közönséget, ami számára értékes, sokkal nagyobb érdeklődést fog kiváltani azáltal, hogy ő rá szabtuk.
A láthatóság fontos ahhoz, hogy ténylegesen elérjük a célközönséget. A viewability azonban önmagában kevés, ennek nincsen hatása a tényleges elköteleződésre.
A márkáknak inspiráló, látványos kreatívokkal megtámogatott hirdetési kampányokat kell készíteniük. Ez szükséges ahhoz, hogy a kívánt reakciót váltsuk ki az emberekből.
A perszonalizált reklámokhoz elengedhetetlen az is, hogy megfelelő adatokkal rendelkezzünk a felhasználókról. Az adatnak viszont ára van, de az erre fordított költések megtérülése szinte garantált. Ha már rendelkezésre áll a minőségi inventory, akkor már csak a kreatívon és a megfelelő célzási paramétereken múlik a siker.
Az Adverticum rendszerében elérhető DataMe DMP használatával a felhasználóknak lehetősége nyílik arra, hogy célcsoportjaikat pontosabban szólítsák meg, illetve az eddigieknél precízebben határozzák meg. A folyamatosan frissülő adatokkal ellátott targetálási csoportok lehetőséget biztosítanak a különböző kampányok célba juttatásában.
Hogyan működik mindez a gyakorlatban?
Az Adverticum új targetálási megoldásával immáron a tartalomszolgáltatók is sokkal egyszerűbben vehetik célba kampányaikkal a célközönséget. Számos (több mint 60) szegmens közül választhatnak, melyek a DataMe Kft. szerződött partnerei által szolgáltatott adatokra épülnek. Vagyis az újonnan debütált megoldás használatával a DataMe Kft. által kialakított szegmensekre lehet célozni a különféle megjelenéseket.
Ahogy növekszik az adatszolgáltatók száma, annál szofisztikáltabb szegmensekre lehet célozni: a DataMe Kft. partnerei révén 145 URL és közel 9 millió egyedi azonosító áll rendelkezésre jelenleg. Az Adverticum adminfelületén azon userekre lehet targetálni, akik a 145 oldal valamelyikén jártak, és ezáltal bekerültek különféle szegmensekbe, majd az adott, kampányt létrehozó tartalomszolgáltató oldalán találkoznak a DataMe DMP adatok alapján célzott hirdetéssel.
A szegmenseket pedig az adott Adverticum AdServer felhasználó maga választhatja ki, akár többet is egyszerre. Lehet többek között nemre, kora targetálni, melyek kizáró szegmenseknek számítanak. Ezen kívül pedig számos megengedő szegmens közül lehet választani (pl. különféle viselkedési paraméterek).
A megengedő szegmensek változhatnak az idők során, hiszen a viselkedési paraméterek, valamint az ISP (internetszolgáltató) nem állandó feltételek. Ha például valaki babaruhákat keres az interneten, az ő érdeklődési körébe bekerülnek a babaholmik, de később, amikor már egyáltalán nem mutat érdeklődést az ilyen termékek iránt, kikerül az adott szegmens köréből.
A megengedő szegmensek előnye, hogy egymással kombinálhatók, így még jobban lehet finomítani a célközönség összetételét.
Néhány példával szemléltetve:
1. példa
Szeretnénk olyan 25 feletti női felhasználókat megcélozni hirdetésünkkel, akik érdeklődnek az egészséges életmód iránt.
Az Adverticum AdServerben elérhető Összetett targetálás révén még szofisztikáltabb beállítokkal határolhatjuk be vagy szélesíthetjük célközönségünk összetételét. Megadhatjuk például, hogy bizonyos szegmensek feltétlenül szükségszerűek legyenek, míg mások csak elégségesek.
2. példa
Például olyan 25 év feletti nőket szeretnék célba venni hirdetésünkkel, akik az egészséges étrend vagy életmód iránt érdeklődnek.
Az elégséges és szükségszerű feltételek köre tetszés szerint alakítható:
3. példa
Mindezt módosíthatjuk úgy is, hogy csak akkor jelenjen meg a megcélzott, 25 év feletti nőknek a hirdetésünk, ha az egészséges életmód és a sportok iránt is érdeklődnek, valamint megadhatunk elégséges feltételként további szempontokat, például, hogy a gasztronómia vagy az egészséges étrend témaköre iránt is mutasson érdeklődést – mondjuk egy diétára fókuszáló hirdetés esetén.
Az adatbázisra alapuló célzások beállítása tehát korántsem nem bonyolult. Kezdetnek az Egyszerű targetálásokon belül érdemes nézegetni a lehetőségeket, a haladó felhasználók azonban az összetettebbb célzási opciókat is próbálgathatják. Kérdés esetén pedig az Adverticum support csapata a felhasználók rendelkezésére áll, és segítenek a különféle célzások beállításában.
Hova tovább?
A jövőt tekintve DataMe oldalról az adatbázis méretének növelése a cél, amely jelenleg is folyamatosan gyarapodik, valamint az algoritmusok finomhangolásának köszönhetően a célzási pontosság javulását várják.
Adverticum szempontból pedig a jövőben szeretnénk majd lehetőséget biztosítani egyedi szegmensképzés kialakítására, olyan private DMP-k építésére, akár tartalomszolgáltatói ügyfelek számára, melyek csak az adott inventoryn érhetők el.
A szolgáltatás március 1-jéig ingyenesen igénybe vehető az Adverticum ügyfelei számára.
További információ, ajánlatkérés
Az adatvezérelt marketingről korábbi blogbejegyzésünkben részletesen írtunk, erről bővebben itt olvashatnak.
Források:
https://www.emarketer.com/Article/eMarketer-Releases-New-Programmatic-Advertising-Estimates/1015682
https://www.ngdata.com/what-is-data-driven-marketing/
https://www.webfx.com/internet-marketing/data-driven-marketing.html
https://www.adpushup.com/blog/programmatic-advertising-how-money-moves-through-the-supply-chain