Mobil kell minden mennyiségben, ahogy erről minden cikkben olvashatunk. A közhellyé formálódó mobilőrületet ugyanakkor nemcsak a szavak, hanem a számok is alátámasztják, hiszen az IAB Europe, az amerikai IAB Mobile Marketing Center of Excellence és az IHS Technology tanulmánya a globális mobilhirdetési piac 65%-os növekedéséről számolt be. A dinamikus előretörés eredményeképpen ugyanis a tavalyi évben közel 24 milliárd euróra rúgott a mobilhirdetési bevételek nagysága világszinten.
A növekedés úgy tűnik 2015-ben sem áll meg, hiszen ahogy az IAB Hungary sajtóközleményéből megtudtuk, 2015 második negyedévében is 80%-os növekedést produkált a mobilpiac.
A növekedés mögött valószínűleg az eszközök soha nem látott mértékű penetrációja, a változó fogyasztási szokások, valamint a határokon átívelő iparági kezdeményezések állnak. Ahogy az Interact konferencián is elhangzott IAB AdEx Benchmark számok is utaltak rá, a mobilpiac ilyen mértékű térhódítása nem számít meglepetésnek.
Az egyes mobilhirdetési szegmensek közül a mobil display 47, 4%-os részesedésével végre meghaladta a mobil search bevételek nagyságát (46,1%). Az üzenetküldés szegmense viszont alacsonyabb értékkel zárta a 2014-es évet a korábbi évhez képest.
A mobil display hirdetések közel 50%-os részesedése volumen szempontjából is kiemelkedőnek számít, hiszen a tavalyi év során a mobil display bevételek 11,4 milliárd euróra nőttek. Ezt az értéket a search 11 milliárd eurós bevétele egészíti ki, amellyel ez a két szegmens együttesen a mobilhirdetési szegmens óriási növekedésének két fő hajtóerejét biztosítja. A fenti adatok további elemzéséből kiderül, hogy növekedési ütem tekintetében is a mobil display hirdetési bevételei járnak elől 88%-kal, amelyet jócskán lemaradva a search (55%), valamint az üzenetküldés (13%) követ.
A mobilhirdetések piacát egészében górcső alá véve Észak-Amerika áll az élen közel 5 milliárd eurós bevételi indexével, amely a tavalyi évhez képest kétszeres növekedést jelent és 44,9%-os szeletet hasít ki magának a teljes mobilköltésből. Európa a részesedések tekintetében harmadik helyen áll 1,7 milliárdos bevételével, amellyel a bevételek 16,6%-át teszi ki.
A növekedés üteme szintén Észak-Amerikában volt a legnagyobb (76,8%), ettől Európa jóval elmaradva csak 58,6%-os bővülést tudhat magáénak. Összességében viszont elmondható, hogy minden egyes régió 50%-os növekedési ütem felett teljesített az elmúlt évben.
Ha regionális megosztásban megvizsgáljuk egyenként a hirdetési formátumok alakulását is, kiválóan látszik, hogy azok elég változatos megoszlást mutatnak az egyes területeken, hiszen míg Észak-Amerikában és az Ázsia-Csendes-óceáni térségben már a mobil display vette át a vezető szerepet a három fő szegmens egymással való összehasonlításában, addig Európában még a mobil search hirdetések az uralkodóak.
Már nagyon várjuk, hogy megkapjuk a teljes 2015-ös eredményeket is. Év végéig azonban még sok minden történhet. A 2014-es évet összefoglaló teljes tanulmány itt tölthető le. A 2015-ös mobilhirdetési adatokat pedig az IAB Hungary oldalán találhatunk.