Adverticum Adserver

Hello HTML5! Viszlát Flash?

2015. július 28. 12:32 - Vagdal Éva

Szutor Ferenc kollégánk már szakértett a témában az IAB Hungary blogján, de a téma megkívánta a bővített kiadást. A Flash-HTML5 korszakváltása elkerülhetetlennek látszik. A HTML5 megállíthatatlanul tör előre és egyre égetőbb kérdéssé válik az online hirdetési ökoszisztéma működésében a Flash-sel való küzdelme.

Nem tisztünk eldönteni, hogy mikor legyen vége a küzdelemnek, de nem is szabad hátradőlnünk a székben arra várva, hogy a piaci mechanizmusok maguktól formálják saját képükre az iparágat. Közös erővel ki kell derítenünk, hogy hogyan tudjuk megkönnyíteni a váltást és hogyan segíthetjük egymást az átállás megvalósításában.

Hogyan jutottunk idáig?

Az online hirdetési piac az elmúlt két évtized alatt rendkívül jelentős fejlődési ívet járt be, amely során a kezdeti statikus képekből, lassanként eljutott az animált Flash hirdetésekig, míg végül ma egyre inkább a HTML5 hirdetési megoldások felé tendál az iparág.
A statikus bannerek az interneten alkalmazott hirdetési formák egyik első megjelenési formái közé tartoznak, amelyek még állóképek formájában továbbították az üzenetet a felhasználók felé. Ez után jelentek meg az animált képek, majd a Flash alapú, illetve később a HTML5 alapú megoldások is feltűntek a színen. A Flash megoldások tehát nagyon régóta kéz a kézben járnak a hirdetési piaccal, gyakorlatilag már a web létezése óta velünk vannak. Az AdAge 2015 júniusi bejegyzése azonban már felhívja az iparági szereplők figyelmét, hogy a Flash hirdetések idővel elavulttá válhatnak, így a piacnak előbb-utóbb adaptálni kell az új megoldásokat, különben lépéshátrányba kerülhet. 

flash_vege.png

Miért van szükség a váltásra? A jelenleg futó Flash alapú hirdetéseknél a Flash pluginokat telepíteni kell ahhoz, hogy a felhasználók láthassák az általuk meglátogatott oldalakon megjelenő hirdetéseket (vagy egyéb Flash tartalmakat) – ami lássuk be nem túl felhasználóbarát megoldás. Emellett az okostelefonok elterjedése sem kedvezett a Flash-nek, hiszen a telefonkészülékek nagy része nem tudja megjeleníteni a hirdetéseket és a betöltődés sebessége sem a legmegfelelőbb.

Eljött az ideje, hogy tegyünk valamit ez ellen! A „böngészők lázadásának” előszeleként a Safarit fejlesztő Apple és a Chrome-ot készítő Google tette meg az első lépést a Flash-alapú hirdetések használata ellen. Az Safari web böngésző például már rákényszerítette a felhasználóit, hogy akik már telepítették a Flash-plugint, frissítsék annak verziószámát, viszont az új plugin már nem indítja el automatikusan a Flash tartalmakat, ehhez kattintásra van szükség. Ez sokszor túl nagy erőfeszítésnek tűnik a usereknek vagy sokan attól is félnek, hogy vírust telepítenek a számítógépükre, így egyre csökken azoknak a felhasználóknak a száma, akik hajlandóak letölteni a telepítéshez, illetve frissítéshez szükséges plugineket.
Csak idő kérdése volt, hogy mikor lép a Google is. A közelmúltban megjelent beta verziójú Crome ugyanis automatikusan szünetelteti a hirdetéseket az oldalon, ha azok Flash alapon futnak. (2015 szeptemberétől várható ez a frissítés.) Jelenleg azonban ott tart a dolog a Chrome-nál, hogy csak azoknak a Flash-alapú hirdetéseknek az automatikus lejátszását gátolják meg, amelyek nem az oldal szerves részét képezik – legalábbis az ő megítélésük szerint. Az tehát, hogy a hirdetések megjelenik-e az oldalon, az már felér egy oroszrulettel. Ha ez még nem lenne elég a napokban (július 13-án) a Firefox is bejelentette, hogy egy sebezhetőségi hibára hivatkozva letiltják a 18.0.0.203-as Flash Player plugint – ezt a lépést azonban 24 órával a bejelentést követően enyhítették az Adobe frissítésének rendelkezésre bocsátásával. (Az Adobe frissítést követően érdemes ellenőrizni a pluginokat, amelyre az alábbi oldalon van lehetőség.

Azonban ha az iparág nem teszi meg a megfelelő lépéseket, előfordulhat, hogy beigazolódik az AdAge becslése, miszerint a kiszolgált hirdetések több mint 80%-a nem lesz látható a felhasználók képernyőjén, ha a vezető böngészőgyártók a Chrome és a Safari útjára lépnek.

 

Megoldás?!

De mi jelenthet megoldást a pluginok, a mobilkészülékeken történő megjelenítés, valamint a betöltődés problémájára? A globális tendenciákat alapul véve a Flash hirdetésekről a HTML5 hirdetésekre történő átállás tűnik a megfelelő iránynak annak érdekében, hogy a látványos hirdetési formátumok továbbra is elérhetőek maradjanak. Ugyanakkor nagyon fontos lenne, hogy a jövőben a felhasználók érdekei sokkal nagyobb súllyal essenek latba az implementálás során annak elkerülése érdekében, hogy a HTML5-ből legyen az újabb Flash. Persze nem szabad megfeledkezni a reneszánszukat élő statikus hirdetési formákról sem. Egy jól elkészített statikus képi állomány, sokszor jobb eredményeket érhet el, mint egy animált kreatív.

html5-mobile.jpg

A kétfajta előállítási mód párharcában úgy tűnik a 2015-ös év eddig eléggé meghatározó fordulatokat hozott, hiszen ez év elején a Youtube és a Google is lépett e tekintetben. A Youtube videós szolgáltatásainál a HTML5-öt tette meg alapértelmezettnek az IE11, a Chrome, a Safari 8, valamint a Firefox béta változatában is, melynek köszönhetően 80%-kal csökkentették a buffereléssel töltött időt. A Google pedig úgy próbálták kiküszöbölni a Flash-pluginokkal való mizériát, hogy már a szerveren átalakították a Flash-hirdetéseket HTML5-té.
Ugyanakkor továbbra is fennmarad az erőforrásigény problémája, ugyanis egy HTML5 tartalom közel ugyanakkora terhelést róhat a rendszerre, mint a Flash. A probléma tehát még mindig nyitott kérdésként áll fenn az iparági szereplők számára. 

Az átállás tehát nem megy egyik pillanatról a másikra, ezért szükség van időleges megoldások beiktatására is. A Klick.com-on megjelent cikkhez hasonlóan az Adverticum is a statikus back-up hirdetések használatát javasolja átmeneti megoldásként, vagy eleve kép alapú kreatívok készítését a kampányokhoz. Ha a böngésző ugyanis nem támogatja a Flash hirdetés megjelenítését, egy statikus back-up hirdetést fog helyette kihelyezni.  Az átállást azonban érdemes minél hamarabb megtenni, hiszen a HTML5 technológia által nyújtott lehetőségek jóval tágabbak az statikus képek alkalmazásánál. A HTML5 bannerek létrehozásáról az Adverticum AdServer Tudásbázisában talál bővebb információt! A kép bannerek létrehozását pedig az alábbi linken mutatjuk be.

A HTML bannerek interaktív elemeket is magában foglaló html egységekből épülnek fel a sztenderd grafikus komponensek helyett/mellett, amely elemekből kódolás útján dinamikus tartalmak állíthatóak elő. Többek között azért jelentenek kielégítő megoldást az elavulttá váló Flash-hirdetések pótlására, mert eszközfüggetlen, készülékeken átívelő megoldást biztosítanak a hirdetésmegjelenítésben. A reszponzív HTML5 design alkalmazásával ugyanis egy hirdetési méret alkalmas lehet minden felületre – legyen az desktop, mobil vagy tablet. Emellett a HTML5 megoldások használatával jelentősen javíthatjuk a hirdetések láthatóságát is. Az eMarketer láthatósági tanulmányában szereplő adatok szerint a HTML5 bannerek láthatósági mutatói már 2014-ben is meghaladták a Flash alapú hirdetésekét.  A láthatóság kapcsán is kiemelten fontos Google Chrome fentiekben említett lépése, mert az Internet Explorer után a Chrome vezet a böngészők között 27,23%-os piaci részesedéssel (Magyarországon 33,41%-kal vezet a Chrome a böngészők között http://rankings.hu/), így a felhasználók körében egyre népszerűbb megoldásnak számít. Így, ha valóban nem indulnak el automatikusan a flash-alapú hirdetések a jövőben és a szereplők nem térnek rá a HTML5 vagy statikus képek használatára, nagy mennyiségű impression kerülhet veszélybe.
Összességében a böngészők eddigi lépéseit, valamint a Chrome szeptemberi lépését mindenképpen egy, a felhasználói élmény javítása érdekében tett lépésként üdvözölhetjük, amely egy pozitív irányú elmozdulást jelent az eszközökön átívelő sztenderdizált hirdetési formátumok kialakítása felé.

Ugyanakkor még van mit tenni az iparági szereplőknek a HTML5 alapú hirdetések használata kapcsán, hiszen ezen megoldással kapcsolatban még nem alakult ki egy egységes specifikáció, valamint az iparág edukációjának területén is sok teendő van még.
Ezzel kapcsolatban Szutor Ferenc, az Adverticum vezérigazgató-helyettese a HWSW megkeresésére elmondta: „Míg a hirdetési rendszerek már ma teljesen HTML5-re tudnának váltani, a hirdetői oldal egyáltalán nincs felkészülve arra, hogy egyik napról a másikra elfelejtse a Flash-t, mint hirdetési technológiát”
Az átállás bizonyára nem lesz könnyű lépés az iparági szereplők számára, de a munkát meg kell kezdeni, mert ha nem alkalmazkodunk a változásokhoz, egy idő után azt fogjuk észrevenni, hogy hirdetések nem jelennek meg az oldalakon és nem jutnak el a felhasználókhoz.

 

Linkajánló:

AdAge.com - Flash will soon be obsolete: It's time for agencies to adapt

Adobe.com - Adobe Flash Player

Geeks.hu - Automatikusan kódolja át a Flash hirdetéseket HTML5-re a Google

HWSW.hu - Google: felejtsük el a Flash hirdetéseket

IAB Hungary Blog - Meddig tart a Flash-hegemónia?

Klick.com - Press Pause: Google Chrome and Flash ads

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://adserver.blog.hu/api/trackback/id/tr17658500

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása