Programmatic advertising, data, native advertising-content marketing, viewability és fraud detection témák körül forgott az Interact világa három napon át Berlinben, valamint itt tették közzé az európai online hirdetési adatok bibliáját,az AdEx Benchmark-ot. A 2014-es számokból kiderül, hogy továbbra is gőzerővel száguld előre az online hirdetési piac, melynek mérete tavaly meghaladta a 30 milliárd eurós szintet (30.7 milliárd euró).
Tekintsünk akkor vissza egy kicsit a múltba, hogy lássuk a jövőt!
A berlini Interact konferencián 11,6%-os növekedésről számolt be az IAB Europe, melynek értelmében 30,7 milliárdos piaccá nőtte ki magát a teljes online hirdetési piac, fenntartva ezáltal - az elmúlt öt évhez hasonlóan - a kétszámjegyű növeledést.
Az eredmények büszkeségre adnak okot, hiszen az összes kutatásban részt vevő piac (27 európai ország) pozitív irányú növekedésről számolt be.
A legnagyobb növekedés Szlovéniában (43,1%), Írországban (33,3%), valamint Fehéroroszországban (32,8%) volt tapasztalható. Magyarország is szorosan az élmezőny mögött jár - 19,5%-os növekedést produkálva 2014-ben az online hirdetések piacán.
Az online hirdetési piac növekedése a kutatásban résztvevő országokban
Forrás: IAB AdEx Benchmark Prezentáció (Interact 2015, Berlin)
A költést tekintve a TOP 10-es lista pedig a következő:
- Egyesült Királyság – 8,9 milliárd EUR
- Németország – 5,4 miliárd EUR
- Franciaország – 3,7 milliárd EUR
- Olaszország – 1,9 milliárd EUR
- Oroszország – 1,8 milliárd EUR
- Hollandia – 1,5 milliárd EUR
- Svédország – 1 milliárd EUR
- Spanyolország – 0,9 milliárd EUR
- Dánia – 0,7 milliárd EUR
- Norvégia – 0,7 milliárd EUR
A konferencián górcső alá vették a növekedés fő indikátorait is, melyek között a social média és videó szegmens erejét, a programmatic vásárlást, az információs rendszerek fejlődését, valamint az internetpenetráció növekedését hangsúlyozták. A növekedést visszafogó területként a láthatóságot, a desktop-mobil kannibalizációt, a CPC/CPM inflációt, illetve a mérést fogalmazták meg.
Townsend Feehan, az IAB Europe vezetője továbbá kiemelte: „Az AdEx benchmark eredményei is rávilágítanak a digitális hirdetési piac fontosságára Európa gazdaságában. Be kell bizonyítanunk, hogy az európai online hirdetések versenyre tudnak kelni a globális piac többi szereplőjével.”
3 fő szegmens
Az IAB Europe AdEx Benchmark kutatása 3 fő szegmensbe osztotta fel az online hirdetési piacot: display, search és apróhirdetések piacára, mely szegmensek növekedése továbbra is az eszközhasználati-és fogyasztási szokások változásával hozható összefüggésbe. Ezek közül mi a display piacot emeljük ki részletesebben.
A display hirdetési szegmens túlteljesítette az összes többi szegmenset a maga 15,2%-os növekedésével 2013-hoz képest, ugyanis 2014-ben 10,9 milliárd eurós nagyságrendet ért el. Magyarország vonatkozásában a tavalyi év adatai alapján pedig az EU-s átlagnál magasabb, 15,5%-os növekedésről beszélhetünk.
A display piac növekedése a kutatásban résztvevő országokban
Forrás: IAB AdEx Benchmark Prezentáció (Interact 2015, Berlin)
A display piac növekedésében a mobil piac növekedése is jelentős mértékben közrejátszik, hiszen a teljes piaci növekedés 50 százalékáért volt felelős 2014-ben (az EU-s 15,2%-os átlag mobil display nélkül csak 7,9% lett volna). A mobil szegmens jelenleg a display piac 17,7%-át teszi ki, amely 72,5%-os növekedést jelent a 2013-as évhez viszonyítva. A display piac 15,1%-át kitevő online video szegmens szintén erőteljes növekedést mutat.
A mobil display piac növekedése a kutatásban résztvevő országokban
Forrás: IAB AdEx Benchmark Prezentáció (Interact 2015, Berlin)
Eleni Marouli, az IHS senior elemzője és a jelentés készítője hozzátette:
„Az egymást követő öt évben fenntartott növekedés is kiválóan szemlélteti az online hirdetési piac folyamatos fejlődését. A növekedést biztosító mobil és a videó szegmens áll most az innovációk és beruházások középpontjában nemcsak a fogyasztói trendekhez igazodva, hanem a hirdetők igényeit szem előtt tartva."
A search szegmens 10,8%-ot növekedett, ami 14,7 milliárd eurónak megfelelő részesedést tesz ki. Ennek köszönhetően költésben magánál tartja a vezető szerepet – az elmúlt három évben azonban egy lassuló növekedés volt tapasztalható.
Daniel Knapp, az IHS Technology kutatási igazgatója és az AdEx Benchmark kutatás vezetője elmondta:
„ A kutatásunk is bizonyítja, hogy a legérettebb online hirdetési piacok Európában fenn tudták tartani a növekedést, többek között az intelligens információs infrastruktúra rendszerek proliferációjának hatására. Az információ ugyanis a hirdetési piac fő hajtóereje, amely egy összekötő kapocsként szolgál a fogyasztók, a média és a márkák között.”
A harmadik fő szegmenset az apróhirdetések piaca jelenti, amely 5,8%-os növekedésével 4,9 milliárd eurós piaccá hízott a gazdasági növekedésnek hála.
Pozitív jövőkép
A jövőre vonatkozóan szintén pozitívak az előrejelzések, hiszen az elkövetkező években az online fogja magához ragadni a vezető szerepet a teljes médiaköltésből való részesedések kapcsán.
A teljes jelentés az IAB Europe honlapján tölthető le.
Kedvcsinálónak egy kis ízelítő a konferenciáról:
Még több képért a rendezvényről látogass el Facebook oldalunkra vagy keress fel minket Twitteren.