Miközben a TV stagnál és egy kicsit a lejtőn lefele igyekszik a reklámmegoszlásokat tekintve - csakúgy, mint a sajtó, addig az internetes reklámok egyre népszerűbbek és sikeresebbek.
Már nyilvánosak a Magyar Reklámszövetség által készített 2011-es reklámköltési adatok , amelyből beigazolódni látszanak az előzetes becslések, miszerint az internet egyre nagyobb szeletet hasít magának a reklámtortából. Miközben a televízió évek óta a 40% körüli szintet tartja, addig a sajtó egyre inkább veszít népszerűségéből – mindezzel az internetes reklámozás malmára hajtják a vizet.
Ha megnézzük az előző évek adatait, világosan látszik az online reklámozás kezdődő térnyerése. Bár még mindig „csak” a harmadik helyen áll 18,8%-kal – a teljes nettó online reklámköltés 2011-ben 30,4 milliárd forint volt, a mobilhirdetésekkel együtt 31,14 milliárd (IAB Adex 2011) -, mégis évről évre nőnek a százalékok, míg a másik két médium esetében pont a fordítottja figyelhető meg.
A klasszikus médiumok – jelen esetben a TV, sajtó – ma már, 2012-ben nem elégítik ki teljes mértékben a hirdetők igényeit. Erre jobban az online felületek irányába orientálódnak, valamint az integrált kampányokat preferálják.
Nem is meglepő mindez, hiszen a felnövekvő generáció nagy része ma már on-line olvas híreket, itt tart kapcsolatot barátaival, bonyolítja vásárlásait. Itt lehet hatékonyan és egyszerűen elérni őket. Ráadásul ma már még laptop sem kell feltétlenül, elég egy okostelefon, amellyel csatlakoznak a webre, és megkapnak minden információt, amire szükségük van. Egy mobilra optimalizált kampány pedig semmivel sem bonyolultabb egy átlag netesnél, hiszen mindkét esetben számos célzási megoldás áll a hirdetők rendelkezésére a kreatív displaytípusok mellett.
IAB Adex – online reklámköltés (ábra)
Amerikában már idénre azt jósolják, hogy az online lekörözi a printet, hiszen az előző év végén csak néhány százalékkal lemaradva tőle követte a listán. Magyarországon ez még egy kicsit várat magára, de világosan látszik, hogy míg a másik két vezető médium jobbára stagnál és - bár ugyan csekély mértékben, de – veszít népszerűségéből, addig az online felületeket évről évre egyre jobban igyekeznek kihasználni a hirdetők. 2010-hez képest a változás az IAB Adex alapján 12%-os volt a költségek tekintetében (3,2 milliárd). Az online reklámozás térnyerése vitathatatlan, amely talán nem is olyan sokára – majd a reklámmegoszlásokban is markánsan megmutatkozik.