Kisebb képernyő, hasonló tartalom, de a hirdetések nem maradhatnak el. Kérdés, hogy az utóbbi pár évben jelentősen megnövekedett kijelzőméretet, hogyan kell kihasználnia a reklámozóknak. A számítógépes böngészéshez hasonló élményt nyújtó okostelefonok is az asztali gépen már megszokott bannereket érdemlik, vagy módosítani kell a jól megszokott sablonokon.
A témával a Nielsen és Yahoo közös kutatása foglalkozott, mely az internetképes mobilok vásárlási folyamatban betöltött szerepét vizsgálta. Az eredményekből többek között megtudhatjuk, hogy a boltban mobilozók miért is veszik elő a készüléküket (49% valamilyen vásárlással kapcsolatos tevékenységet végez), és ami számunkra érdekes, hogy milyen hirdetéseket látnak ilyenkor szívesen.
Kell hirdetés?
Mivel a hirdetések még nem olyan gyakoriak mobilos környezetben és nem is tapasztalhatunk akkora banner áradatot (az amerikai mobilozók 35% látott a készülékén reklámot), mint a számítógépeken, ezért már az is kérdés, hogy itt hogyan viszonyulnak a reklámokhoz a fogyasztók.
A kutatás egyik pozitív eredménye, hogy a hirdetések általános elfogadottsága magas, 46% nyilatkozott úgy, hogy elfogadja a reklámokat, ha ez az ára az ingyenes tartalmaknak. Ráadásul majdnem egyharmaduk látja úgy, hogy a reklámok érdekesebbek, mint korábban.
Úgy tűnik a bannervakságot is gyógyítja a mobil, ugyanis mindössze 14% nyilatkozott úgy, hogy egyáltalán nem nézi meg a telefonján a hirdetéseket. Az ezt árnyaló recall (reklám visszaidézés) vizsgálatok azt mutatták, hogy az élelmiszerek, higiéniai szerek, autók, tech cuccok reklámjai az átlagosnál nagyobb figyelmet kapnak, míg messze a legalacsonyabb visszaidézési aránnyal a pénzügyi szolgáltatások hirdetései bírnak. (Az élelmiszerek, higiéniai szerek eredményénél vegyük figyelembe, hogy a kutatás elsősorban a vásárláshelyi mobilozásra irányult.)
Nő, kutya, baba vagy csak szöveg?
A konkrétan a hirdetésekre vonatkozó kérdések alapján az alábbi főbb ismérvek és azok fontossága rajzolódott ki az ideális mobilhirdetéssel kapcsolatban:
- Informatív - 53%
- Releváns - 48%
- Egyszerű - 41%
- Márkához kötődő - 21%
- Grafikus - 26%
A legnagyobb egyetértést (41%) a "A mobil hirdetés mondja el, hogy pontosan mennyibe kerül a termék" állítás váltotta ki, ezzel szemben a "Mobil hirdetés a teljes értékre és ne az árra fókuszáljon" 18 százaléknyi helyeslő szavazatot kapott. Összességében a 3 legfontosabb tulajdonságnak az ár, a terméktulajdonságok és az előnyök ismertetése bizonyult.
A szórakoztató elemekre vonatkozó állítás is magas egyetértést váltott ki a felhasználókból, ugyanakkor ez még nem feltétlenül billentette a display hirdetések felé a mérleg nyelvét a szöveges reklámokkal szemben. Az erre a témára irányuló kérdések rendre egyforma eredményt hoztak, maximum 1 százalékpont volt a különbség az egyik vagy másik oldal javára.
Technológiai korlátok
A mobilhirdetések esetén nem csak a kisebb kijelzőméret, hanem a számítógép képességeihez képest kötött kompromisszumok is akadályt jelentenek abban, hogy kényükre-kedvükre szárnyalhasson a kreatívok fantáziája, és kilépjenek a jól megszokott négyszögletes bannerek jelentette korlátokból.
Az egyik legjelentősebb probléma, hogy a számítógépen sztenderdnek számító flash-el csak néhány készülék boldogul, így maximum animgif-el hozhatják mozgásba a kreatívokat, mely már jelentősen leszűkíti a lehetőségeket. Emellett a kattintás/tapintás/mouseover is nehezebben kezelhető egy érintőképes mobilon, így még várnunk kell egy ideig a telefonunkról tömegesen visszaköszönő szamárfül bannerekre.
A banner helye
A mobilhirdetések tartalma mellett még fontos tényező lehet a lokáció alapú célzás is. Vásárlás közben az adott bolthoz kapcsolódó ajánlatok eredményessége nagyságrendekkel nagyobb lehet, mint a hagyományos célzás esetén, és ezt nem csak a hirdetők gondolják így, hanem a fogyasztók is szívesen fogadják (sőt szinte elvárják) az ilyen módon kapott relevánsabb reklámokat.
Nincsen mobil reklám nélkül
Az okostelefon egyre szélesebb körű elterjedése rámutatott, hogy csak fizetős modellekkel még ezen a platformon sem lehet megélni, egyre többen lesznek akik itt sem hajlandóak pénzt kiadni a tartalomért, így ezzel együtt a reklámok is előtérbe kerülnek. Ugyanakkor pozitív irányból megközelítve ezt a helyzetet azt láthatjuk, hogy ez az új képernyő lehetőséget biztosít arra, hogy a sokak által utált webes hirdetések visszanyerjenek valamennyit a megítélésükből, és nem terhes, hanem értékes információt nyújtsanak a mobilozóknak.