Obama 2008 kampányát sokan a közösségi média diadalmeneteként aposztrofálták, az Egyesült Államok első színes bőrű elnöke ugyanis nagyon sokat köszönhetett a social media-n keresztül megszólított tömegeknek. Úgy tűnik, hogy a 2012-es választásokkor már más eszközöket is be fog vetni, a közösségi média ereje mellett az adatbányászat és a viselkedés alapú hirdetések lesznek a fő fegyverei.
Obama újraválasztásával foglalkozó Obama for America álláshirdetései között szemezgetve új, meglepő pozíciókkal találkozhat az ember, prediktív modellezők, adatbányászok találhatnak itt állást maguknak a következő évre. A munkák fontosságát jelzi, hogy a chicago-i központ mellett az egyes államokban is alkalmaznak majd ilyen szakembereket. Az alapvető adatelemzői ismeretek mellett fontos, hogy a jelöltek a digitális média, online hirdetések, Arbitron és Nielsen adatokon kívül a szöveges tartalmak elemzésében is jártasak legyenek. Utóbbi különösen a közösségi médiás tartalmak elemzésénél lesz lényeges.
A hirdetések arra engednek következtetni, hogy Obama nagy hangsúlyt fektet az adatok elemzésére és ezek felhasználására az új kampánya során. Ami ebben különösen érdekes, az az integráltság, hiszen ha korábban egy politikus arra szánta el magát, hogy ilyen eszközökhöz nyúl, akkor azt jellemzően egy külső cégen keresztül végezte, nem pedig saját csapatot alkalmazott hozzá.
Az elemzők feladata elsősorban az lesz, hogy meghatározzák, hogy az egyes választók mekkora valószínűséggel szavaznának, és milyen témák fontosak számukra. Az Obama csapat által gyűjtött offline(!) és online adatokat végül a digitális kampányban használnák. A munkaköri leírásokból úgy tűnik, hogy hagyományosan szerzett adatok mellett, a közösségi médiában megjelent bejegyzések is az értékelés részét képeznék. Természetesen a korábbi A/B tesztelési metódusok is megmaradnának, ami igazán érdekes, hogy az ezekből származó adatokat is összekötnék a más forrásból szerzett információkkal.
Ami ezt az egész adatgyűtjősdit számunkra is érdekessé teszi, az az online célzási rendszer, amit várhatóan ehhez alkalmazni fognak. A mikrotargetált hirdetések, a korábban a felhasználóról gyűjtött adatok és a kontextus alapján, személyre szabott tartalmú reklámok megjelenítését tennék lehetővé.
Ehhez hasonló rendszerrel már találkozhattunk máshol is, ezek többféle előre megadott háttérből, címből, copy-ból és egyéb elemekből állítják elő a végső kreatívokat. Ha csak azzal számolunk, hogy a felsorolt 3 elemnél 5 változatból válogathat a rendszer, akkor az máris 125 féle kreatív változatot jelent.
Természetesen különböző személyre szabott hirdetéseket több hirdetéskiszolgáló rendszerben is elő lehet állítani (pl.: az AdWords belerakja a keresőszót a hirdetés szövegébe), ami igazán érdekessé teszi ezt a metódust, az a célzáshoz használt adatok forrása és mennyisége, az offline és online adatok együttes használata.
Obama máris nyert?
Az adatok ilyen szintű elemzése és használata nagy előnyt jelenthet, ráadásul a magas belépési küszöb miatt csak kevesen engedhetik meg maguknak ezt a megoldást, így Obama vitathatatlan fölényben lehet az ellenfeleivel szemben, melyet még azzal is megfejelt, hogy már a kampány előtt ennyivel elkezdett ezzel foglalkozni a stábja.
Ugyanakkor nem csak Obama privilégiuma az adatelemzők használata, lehetséges ellenfele, a republikánus Mitt Romney már 2002-től az ilyen profilú TargetPoint-al dolgozik együtt, ráadásul nem csak alkalmazza a céget, hanem házon belül is rendelkezik egy erre a feladatra dedikált emberrel.
Úgy tűnik, hogy a 2012-es választási siker nagyban függhet a begyűjtött adatoktól, és attól, hogy ezeket hogyan tudják felhasználni a jelöltek.
Adatkezelés
Ami ezt a témát különösen érdekessé teszi, az az adatok kezelése. Európával ellentétben az USA-ban még mindig küzdenek azért a szakmai szervezetek, hogy cookie és egy egyéb viselkedés alapú hirdetések szabályozását házon belül oldják meg, és ennek egyik fő ellenzője pont Obama, aki komolyabb állami beavatkozást szeretne.
Érdemes lesz majd figyelni, hogyan oldják meg az adatgyűjtést, és milyen tájékoztatást és opt-out lehetőséget kínálnak majd a választóknak. Az online hirdetési világban megszokott anonim cookie alapú azonosításhoz képest azért itt sokkal komolyabb információgyűjtésről van szó, ami már az amerikaiak is szúrós szemmel fognak nézni.
Jelenleg a barackobama.com-ra csak e-mail cím és irányítószám megadásával lehet belépni, és miután túljutottunk az adományozó form-on, jutunk el a valós tartalomhoz, ahol már eseményeken vehetünk részt/hozhatunk létre, csoportokat kezelhetünk, saját adománygyűjtő csoportokat kreálhatunk, ajándéktárgyakat vásárolhatunk.
A Privacy Policy oldalt átolvasva láthatjuk, hogy az oldalon megadott adatainkat és minden aktivitásunkat (oldallátogatás, fórum bejegyzés, vásárlás) eltárolják és fel is használják, ráadásul a hirdetéskiszolgálókból szerzett információkkal is így járnak el.
Mint láthatjuk Obama a választási kampánya során az adatgyűjtés teljes arzenálját felhasználja a sikerek érdekében, miközben ezek minél nagyobb szabályozása mellett kardoskodik a hétköznapokban...
Kíváncsian várjuk a folytatást!