Szárnyal az e-kereskedelem – derül ki a GKIeNet legutóbbi felméréséből. Egyre kevesebben félnek az online vásárlástól, annak ellenére, hogy nem kerülnek közvetlen kapcsolatba a potenciális áruval mielőtt megvennék.
A recesszió sok területet mélyen érintett, viszont az e-kereskedelem mutatói mást jeleznek. Úgy látszik, egyre jobban az internet irányába kezd billenni a mérleg nyelve.
Mára már 10% alatt van az internetet egyáltalán nem használók aránya, tehát nem meglepő az, hogy egyre többen az egyszerű és gyors vásárlás mellett döntenek. Egy jó internetkapcsolattal már tényleg másodpercek alatt elküldhetjük rendelésünket a világ bármely pontjára.
Azért az online marketingstratégiák sokat lendítettek ezen a területen. Ezekre szükség is van, hiszen a vásárló úgy ad bizalmat egy terméknek, szolgáltatásnak, hogy nincs közvetlen kapcsolatban vele. Egy jól elkészített display hirdetés sokat segíthet egy termék eladásában: akár első lépcsőfokként is tekinthetünk rá, hiszen jelentős kezdeti tényező lehet egy vásárlás során. Az IAB legújabb kreatív bannerei, mint például a Slider és a Filmstrip – melyeket az Adverticum is használ – vonzóbbá, érdekesebbé teszik a hirdetéseket a potenciális fogyasztók számára.
Talán az egyre kreatívabb megoldásoknak köszönheti az e-kereskedelem a fellendülését?
Meglehet, hiszen Amerikában a legtöbben (93%) a termék képi megjelenítését veszik figyelembe, amikor megveszik. Ez azért elég magas szám. És még ehhez jön hozzá a megfelelő csomagolás, a márka pozícionálása, amellyel a termék eladhatóbbá válik. A display hirdetések mindezt egyesítik, hiszen (mozgó)kép és szöveg egyben, ami egy komplett képet tár a vevő elé.
Az amerikai vásárlók 85%-a szín alapján dönti el, hogy megveszi-e az adott terméket. Ez döntő tényező az Egyesült Államokban: a vásárlók 52%-a nem keresi fel többet az oldalt, ha gyenge a képi megjelenítése - írja a netkutatasok.hu
Tehát fontos, hogyan kínálják az adott terméket, milyen köntösbe burkolják, hova pozícionálják számunkra. Erre az internet nagyon jó csatornát biztosít, hiszen itt a kreativitás, a design nagyon sokat javíthat egy termék megítélésén. A különféle targetálási lehetőségeknek köszönhetően pedig szegmentálhatják az adott terméket az egyes célcsoportokra. Ilyen az Adverticum M.O.R.E. szolgáltatása is, amely már a viselkedés alapú célzást is lehetővé teszi, ezáltal növeli a hirdetés hatékonyságát.
Magyarországon egyelőre még nem annyira elterjedt az e-kereskedelem, mint a tengerentúlon, de világosan látszik az, hogy nő a webáruházak népszerűsége.
Az online áruházak forgalmának alakulása 2001-2011 között - GKIeNet (ábra)
Nálunk az internetes kereskedelem a teljes kiskereskedelem 1,8%-át tette ki 2010-ben, ami nem eget rengetően magas, viszont a prognózisok szerint ez csak növekedhet. Szakértők állítják, hogy 2011-re akár a 2,2%-ot is elérheti, ami egyértelműen azt mutatja, hogy utat tör magának ez az eladási forma. (És akkor még nem beszéltünk az aukciós piacterekről, hiszen ezek árbevételében nem jelentkezik a termék értéke, csak a közvetítésért kistámlázott jutalék.)
A Web 2.0 elterjedésével elmosódtak a földrajzi határok, a távolságok: ez most a kereskedelem területén is kezd kirajzolódni. Elsődleges szemponttá válik a kényelem, a gyors, egyszerű megoldások, hiszen ezzel nemcsak időt, de energiát is spórolhat az ember.
Az információs szupersztráda segítségével szinte azonnal tájékozódhatunk egy termékről, összevethetjük az árakat, a kínálatot. Aztán kiválasztjuk a nekünk tetsző terméket. És itt jön vissza a már említett marketingstratégia. Az a vállalkozás képes megfelelően működni, amelyik szem előtt tartja a megfelelő marketingkoncepciót, és értéket tud közvetítetni. Ezzel lehet hosszú távon profitot realizálni és versenyben maradni.
Hiába durrant ki a dotcom lufi 2000-ben, kiderült, hogy van jövője ennek az ágazatnak. Viszont most már megindult a természetes kiválasztódás: csak az életképes vállalkozások maradnak fenn a piacon, amelyek képesek igazodni az aktuális trendekhez.