Adverticum Adserver

Ilyen volt 2017: megmutatjuk, milyen évet zárt a digitális hirdetéspiac

2018. július 10. 13:33 - Adverticum AdServer

google-analytics_jpg.png

Növekedés: ha egy szóval kellene összefoglalnunk az iAB Adex 2017-es, digitális reklámköltésről szóló kutatását, így jellemeznénk. A 27 európai országot vizsgáló kutatásban nemcsak a reklámpiac helyzetét ismerhetjük meg, de az egyes reklám-kategóriák alakulásáról is pontos képet kaphatunk.

 

A digitális reklámköltés helyzete

 

Elmondható, hogy a digitális reklámköltés összege 2007 és 2017 között megötszöröződött, hiszen 9,3 milliárd euróról 48 milliárd euróra nőtt. De nemcsak egy évtized, hanem egy év adata is igen impozáns: 2016-ról 2017-re a digitális reklámköltés összege 42,5 milliárd euróról 48 milliárd euróra nőtt.

1_1.png

Forrás: https://www.iabeurope.eu/research-thought-leadership/iab-europe-report-adex-benchmark-2017-digital-ad-spend-in-europe/

Összehasonlításképp 2006-ban a digitális reklámpiac értéke alig 6,6 milliárd euró volt, ez 30 milliárd euróval maradt el a televíziós hirdetési piac összegétől. Az elmúlt évtizedben ilyen tekintetben is nagyot változott a piac, hiszen 2010 óta folyamatosan két számjegyű növekedést ért el a digitális reklámpiac, amely 2015-ben átvette a vezetést a televíziótól.

 

Íme a legnagyobbak

 

A digitális videóhirdetések piacát Európában három ország uralja: az Egyesült Királyság majd Németország és Franciaország. A legnagyobb növekedést azonban nem ez a trió, hanem Fehéroroszország, Szerbia, Oroszország, illetve Csehország érte el, de Magyarország is az átlag felett teljesített.

2_1.png

Forrás: https://www.iabeurope.eu/research-thought-leadership/iab-europe-report-adex-benchmark-2017-digital-ad-spend-in-europe/

Hazánk az átlagos, 13,2%-os növekedésnél többet, 16,7%-ot ért el egy év alatt. Érdekesség, hogy Európában egy átlagos hirdető egy emberre 64,4 eurót költ. A rekorder az Egyesült Királyság, ott egy évben egy felhasználóra 240 eurót költenek. Összehasonlításképp, hazánkban ez az összeg alig 26 euró.

3_1.pngForrás: https://www.iabeurope.eu/research-thought-leadership/iab-europe-report-adex-benchmark-2017-digital-ad-spend-in-europe/ 

 

Élen a Display

 

A digitális hirdetések minden típusa növekedést könyvelhetett el 2016-ról 2017-re: akár a Display, a kereső vagy az apróhirdetések típusát vizsgáljuk, minden esetben magasabb költésekről számolhatunk be. A legnagyobb növekedést azonban a display hirdetések érték el, erre 2017-ben az előző évhez képest 14,9%-kal többet, 19,311 milliárd eurót költöttek az európai hirdetők.

4_1.pngForrás: https://www.iabeurope.eu/research-thought-leadership/iab-europe-report-adex-benchmark-2017-digital-ad-spend-in-europe/ 

A Display hirdetések között az Egyesült Királyság vezet, hiszen csak ezen a piacon 5,7 milliárd eurót költöttek el a hirdetők, míg az utána következő Franciaországban már “csak” 2,1 milliárdot. Hazánkban 110 millió eurónyi Display hirdetés jelent meg a tavalyi évben. Fontos tudni, hogy folyamatosan növekszik a Display hirdetések között a közösségi oldalakon elhelyezett reklámok száma, az ilyen honlapokon elhelyezett hirdetések száma 2017-ben 38,1%-ot nőtt, ez a tendencia pedig az idei évben is folytatódhat.

5_1.pngForrás: https://www.iabeurope.eu/research-thought-leadership/iab-europe-report-adex-benchmark-2017-digital-ad-spend-in-europe/

Remek éven vannak túl a mobil display hirdetések is, 2016-ról 2017-re ez a szegmens 41,8 %-kal, 8,1 milliárd euróra nőtt. A legnagyobb növekedés Fehéroroszországban, Szerbiában és Törökországban történt, ám továbbra is Anglia, Olaszország és Franciaország számít a mobil display hirdetések legnagyobb piacának.

6_1.pngForrás: https://www.iabeurope.eu/research-thought-leadership/iab-europe-report-adex-benchmark-2017-digital-ad-spend-in-europe/ 

Érdekesség, hogy a Display hirdetés Romániában a legnépszerűbb, itt a megjelent reklámok 89,6%-a ilyen típusú. Igen népszerű ez a hirdetési típus Szerbiában és Szlovákiában is ezekben az országokban lényegesen többen választják ezt a kategóriát, mint a másik két lehetőséget. Hazánkban fej-fej mellett állnak a display és a keresőhirdetések, előbbi a piac 43,6%-át, utóbbi pedig 39,5%-át tudhatja magáénak, a maradékon pedig az apróhirdetések osztoznak. 

 

Egyre többet videózunk

 

Ahogyan arról már a digitális videóhirdetésekről szóló blogcikkünkben is beszámoltunk, a videóhirdetések piaca évről évre folyamatosan nő. Nem volt ez másként tavaly sem, a 2016-os 3,9 milliárd eurós videóköltés után 2017-ben a hirdetők már 5,3 milliárd eurót fordítottak ilyen tartalmakra.

7_1.pngForrás: https://www.iabeurope.eu/research-thought-leadership/iab-europe-report-adex-benchmark-2017-digital-ad-spend-in-europe/

Ez 34,8%-os növekedést jelent, ami négyszerese a display kategória többi hirdetési típusának. A növekedés hátterében a közösségi média, az automatizált médiaértékesítés és a márkaépítésre költött összegek növekedése áll. 2017-ben hazánkban is több pénzt fordítottak digitális videóhirdetésekre, Magyarországon 12,3%-kal nőtt meg az ilyen típusú reklámköltés. Érdekesség, hogy az összes display hirdetés 7,1%-a videó, ez elmarad az európai országok átlagától, amely 27,3%.

 

In stream és out stream

 

Az iAB Adex kutatásának történetében először immár külön is szerepelnek az in stream és out stream videóhirdetések. Érdekesség, hogy 2017-ben már ez utóbbiak vették át a vezető szerepet, a szövegek közé beszúrt hirdetések részesedése egy év alatt 42%-ról 44,1%-ra nőtt.

8.png

Forrás: https://www.iabeurope.eu/research-thought-leadership/iab-europe-report-adex-benchmark-2017-digital-ad-spend-in-europe/

Más tekintetben is kiváló évet zártak az out stream hirdetések, hiszen 2017-ben 73,4%-kal többet költöttek ilyen hirdetésekre, mint egy évvel korábban. Összehasonlításképp az in-stream videókra elköltött összeg alig 6,9%-ot emelkedett a tavalyi évben.

 

Jó évet zártak a keresőhirdetések is

 

Akárcsak a Display, úgy a keresőhirdetések is jó éven vannak túl, különösen a mobil keresőhirdetések váltak minden eddiginél népszerűbbé. Ezek száma 2016-ról 2017-re 31,1%-kal nőtt meg, így a tavalyi évben 8,6 milliárd eurót költöttek erre a hirdetők.

9.pngForrás: https://www.iabeurope.eu/research-thought-leadership/iab-europe-report-adex-benchmark-2017-digital-ad-spend-in-europe/

Érdekesség, hogy bár a mobil keresőhirdetések növekedése elmaradt a mobil display hirdetésekétől, a piacuk továbbra is nagyobb. Ez többek között az egyre aktívabb okostelefon-használatnak köszönhető.

10.png

Forrás: https://www.iabeurope.eu/research-thought-leadership/iab-europe-report-adex-benchmark-2017-digital-ad-spend-in-europe/

A legtöbb keresőhirdetés az Egyesült Királyságban, Németországban és Franciaországban jelenik meg, ebben a három országban az ilyen típusú hirdetések 61%-a került a fogyasztók szeme elé. Ugyanez igaz a mobil keresőhirdetésekre is, azonban a legnagyobb növekedést nem ez a három piac, hanem Csehország, Fehéroroszország, Törökország, Szerbia és Oroszország érte el, csak 2017-ben ezekben az országokban a növekedés mértéke meghaladta az 50%-ot. Magyarországon is nőtt a piac, itt 29,3%-kal költöttek többet a hirdetők ilyen típusú reklámok megjelenítésére. Érdekesség, hogy mobil keresőhirdetésekre tavaly 37 millió eurót költöttek a hazai hirdetők.

 

A hazai helyzet

 

11.png

Forrás: https://www.iabeurope.eu/research-thought-leadership/iab-europe-report-adex-benchmark-2017-digital-ad-spend-in-europe/

Magyarországon egyértelműen a Display hirdetések vezetnek: csak a tavalyi évben 110 millió eurót fordítottak a hirdetők ilyen típusú reklámokra, míg apróhirdetésekre 43 millió, keresőhirdetésekre pedig 100 millió ment el. Összesen 253 millió eurót fordítottak a vállalkozások hirdetésekre, ez az előző évhez képest 16,7%-os növekedést jelent.

 

Összegzés

 

Összességében elmondhatjuk, hogy az online hirdetések piaca a tavalyi évben 5,5 milliárd euróval nőtt, vagyis egy kiváló időszakon vagyunk túl. Ahogyan tehát látható, a digitális reklámköltés folyamatosan növekszik, vagyis a hirdetőknek egyaránt érdemes display vagy keresőhirdetésre költeniük, hiszen minden korábbinál nagyobb sikereket érhetnek el ezen a területen.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://adserver.blog.hu/api/trackback/id/tr5414104597

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.