Adverticum Adserver

Folytatódik a Flash temetése

2016. október 06. 15:33 - Czipperer Dia

Ahogy már korábban írtunk róla, a Flash tartalmak temetése már javában elkezdődött!

Ezzel kapcsolatban a kérdés csupán az, meddig tart a teljes folyamat, mikor jutunk el oda, hogy kimondhatjuk, az utolsó földet is rászórtuk a sírhantra.

A legújabb Chrome verzió, az 53-as már automatikusan blokkolni fog minden Flash tartalmat. Vagyis felhasználói beavatkozás szükséges ahhoz, hogy ha az adott tartalmat valaki el szeretné indítani. A helyesen elkészített HTML5 kreatív gyorsabb betöltődést kínál, és a kiadóknak pedig fontos szempont, hogy felgyorsítsák az oldalak betöltődését, ezzel kímélve a másik oldalon, a felhasználó eszközének akkumulátor élettartamát.

Ez egyébként korántsem ördögtől való gondolat, ugyanis mindez szorosan összefügg az adblokkerek egyre növekvő elterjedtségével is. A felhasználók jelentős százaléka azért használ hirdetésblokkolót, mert a hirdetések jelentősen lassítják az oldalak betöltődését. Főleg mobilon zavaró mindez, hiszen az okostelefon többségének üzemideje alapesetben is hagy némi kivetnivalót maga után, arról nem is beszélve, hogy a mobil-adatforgalom terhére töltődnek be a különféle hirdetések.

Az embereket megkérdezték, hogyan vélekednek a különböző hirdetéstípusokról. Mint kiderült, a leginkább a felugró hirdetések (73%) zavarják az embereket, illetve a mobilreklámokkal (70%) sincsen kibékülve a többség. Bár a videohirdetések egyre inkább elterjedőben vannak, mert amellett, hogy a márkaüzeneteket sokkal jobban át lehet adni, bizonyos típusok kevésbé zavarják a felhasználókat. Azonban a videotartalom előtt megjelenő reklámok, úgy tűnik, nem ebbe a kategóriába tartoznak. A felhasználók 57%-a titulálta zavarónak ezt a fajta hirdetést.

behaviour_toward_ads.png

Ugyanakkor a válaszadók 91%-a egyetértett abban, hogy a reklámok kevésbé tolakodók, mint két-három évvel ezelőtt. Tehát látszik már az előrelépés, de úgy tűnik, sok tekintetben van még mit fejlődni. A forma, tartalom mellett pedig a technológiai háttér optimalizálása is egyre égetőbb kérdésnek bizonyul a Google lépése nyomán.

Azok az oldalak, amelyek HTML5 technológiát használnak, fokozott biztonságot, kisebb energiafelhasználást és gyorsabb betöltődést kínálnak, szemben a Flash-sel, amely fénykorában fontos szerepet játszott a videó, játékok és animációk webes elterjedésében, mára viszont már elavult technológiának számít.

Bár a Flash sokat formált a modern webes sztenderdeken, a Google blogjában azt írja, szorosan együttműködve az Adobe-bel azon dolgoznak majd, hogy a felhasználók webes élményét gördülékenyebbé és gyorsabbá tegyék HTML5 és hasonló innovatív technológiák használatával.

A Google egyértelműan a HTML5 hirdetések irányába tart, június 30-ától ugyanis a Flash alapú display hirdetéseket már nem lehet feltölteni sem AdWordsbe, sem pedig Doubleclickbe. Ezt még idén februárban tették közzé: a posztban azt írják, a Google display hirdetések 100%-ban a HTML5-re váltanak. Azonban még 2017-ig futtathatok az ilyen típusú hirdetések, viszont január 2-ától már egyetlen ilyen típusú kampány sem jelenik meg a felületeken.

Ha már itt tartunk, nem csupán a keresőóriás teszi/tette meg ezt a lépést. Az Amazon már szintén nem támogatja a Flash hirdetéseket, illetve a Mozilla „karanténba helyezte” a formátumot a Firefox esetében, amikor is komoly biztonsági sérülékenységet fedeztek fel. A iPhone-ok esetében pedig soha nem támogatott formátumról van szó. Steve Jobs kifejezetten utálta Flash formátumot, de talán nem volt vele egyedül. Egy ideje már sok fejlesztő életét megkeseríti az instabilitása miatt. A Facebook biztonsági vezetője, Aley Stamos pedig arra kérte az Adobe-ot, hogy határozza meg az a dátumot, amikortól már nem fogják támogatni a Flash-t.

Az Adverticum AdServere szintén támogatja a HTML5 technológiát, illetve a hagyományos képi formátumokat is. Mi is azt javasoljuk ügyfeleinknek, hogy a megfelelő működés érdekében ezeket a formátumokat használják, legalább helyettesítő megoldásként.

Ahogy Szutor Ferenc kollégánk korábban a HWSW-nek elmondta, a hirdetéskiszolgáló rendszerek – ahogy az Adverticum AdServer is –, képesek arra, hogy alternatív hirdetést szolgáljanak ki, ha észlelik a Flash-lejátszó hiányát.  Ha valaki megelégszik a statikus megoldásokkal, a kép banner áthidaló megoldást jelenthet, az animációk és kreatív elemek beépítésére pedig a HTML5 bannerek jelenthetnek megoldást.

Rendszerünk a HMTL és a Markup banner opció is elérhető. Utóbbi a HTML bannerekhez képest több és rugalmasabb megjelenési lehetőséget biztosít, mert az oldal részeként jelenik meg, nem pedig iFrame-ben. Ezáltal kinyíló és átúszó effekteket, látványos, vizuálisan megoldásokat használhatunk. Ráadásul az AdServerben arra is lehetőség van, hogy a Markup bannerhez sablonokat lehet készíteni, melyek később bármikor újra használhatók.

A korszakváltás úgy tűnik tehát, hogy nem csak a küszöbön állva kopogtat az ajtón, hanem már bejutott a házba is. Az elfogadás, átállás nem volt könnyű, de az iparág egyértelműen a HTML5 mellett teszi le a voksát.

Ezek alapján tehát kijelenthetjük, hogy a Flash szinte „halott”. Az utolsó földdarabokat szórjuk rá, aztán búcsút veszünk attól a formátumtól, amely egykoron meghatározó szerepet töltött be az online hirdetési piacon.

 

Források:

https://chrome.googleblog.com/2016/08/flash-and-chrome.html

https://groups.google.com/a/chromium.org/forum/#!msg/chromium-dev/QL2K4yFVg_U/vj44YWOaAwAJ

http://smallbiztrends.com/2016/02/google-flash-ads-discontinued.html

http://www.hwsw.hu/hirek/54068/google-chrome-adobe-flash-reklam-hirdetes-html5.html

https://pagefair.com/blog/2016/mobile-adblocking-report/

https://research.hubspot.com/reports/why-people-block-ads-and-what-it-means-for-marketers-and-advertisers

https://www.theguardian.com/media/2016/mar/10/why-we-use-adblockers-control-exposed-intrusive-advertising

https://iabhublog.com/2015/07/23/meddig-tart-a-flash-hegemonia/

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://adserver.blog.hu/api/trackback/id/tr9111775419

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.