Videó, plakát, microsite, a leggyakoribb formátumok melyek víruskampányok eszközeként a szóbeszéd marketinget kihasználva örvendeztetik meg a fogyasztókat. Az ismerőseink ajánlása alapján terjedő hirdetések elsősorban az interneten virágzanak, ennek ellenére a klasszikus webes hirdetés, a banner, nem tudott meghonosodni ezen a területen. Ellenpélda természetesen akad, ezt megvizsgálva megérthetjük, hogy miért nem lett ez uralkodó formátuma a víruskampányoknak.
Az új-zélandi Orcon telekommunikációs cég a díjnyertes Youtube kampánya után egy ötletes, bannerben játszódó történettel jelentkezett. Egy iroda életével ismerkedhetünk meg a webes hirdetésben, melyben a különböző szituációkra kattintva színházi előadást idéző eseményeknek lehetünk szem és fültanúi. Az egyes jelenetek a "Freedom to change, as your company does" szlogent erősítik, és a hirdetésre kattintva el is juthatunk a vállalat honlapjára, ahol már az ajánlattal ismerkedhetünk. Emellett a banner megtalálható a cég oldalán is, illetve a formátumtól szokatlan módon, rendelkezik Facebook és Twitter megosztási gombokkal is.
Miért nem fertőz a banner?
Kérdés, hogy miért nem találkozunk gyakrabban ilyen megoldásokkal a weben böngészve. A hirdetésnél is alkalmazott közösségi gombok feltételezik, hogy van egy konkrét URL, ahol fixen megtalálható a banner, hiszen a Refresh kitartó nyomkodása az XY portálon nem a legjobb virális eszköz. A fixen az oldalba épített reklámoknál (jellemzően a kisebb honlapoknál fordul elő) ez még nem is jelentene problémát, de az adserverből kiszolgált, esetleg még a site-on is módosításokat igénylő hirdetéseknél ez már közel sem lehetséges. Egy a bannert is tartalmazó microsite létrehozása megoldást jelenthetne, de mivel ez külön fejlesztést igényel, ezért csak indokolt esetben használják. Szakosodott bannergyűjtő (pl.) oldalakon megoldható lenne a tárolás, mivel itt fix URL mögött megtalálható az adott kreatív, ráadásul a köré épített demo oldalnak köszönhetően teljes funkcionalitással működhet. Ebben az esetben azonban, a márkaértéken eshet csorba.
Ez a technikai korlát egyben azt is jelenti, hogy a hirdetés csak 1-2 helyen érhető el, a videóknál vagy képeknél tapasztalható duplikációkkal, esetleg mutációkkal nem tudnak rásegíteni a kampány hatására. A hagyományos bannerek esetén a másolás még megoldható lenne, itt az veti vissza a terjedés menetét, hogy a közösségi oldalakon a megosztott flash hirdetéseknek nincsen előnézeti képe, ami jóval kevesebb kattintáshoz vezet.
Problémát jelenthet, hogy amennyiben a hirdető a megszokotthoz képest kreatívabb tartalommal rendelkező banner mellett teszi le a voksát, akkor ehhez megfelelő tartalomszolgáltatót is kell találnia, mely a speciális megjelenés mellett még a kellő számú látogatót is képes biztosítani. Figyelembe kell venni, hogy nem mindenki örül, ha pl. ilyet tesznek az oldalával. Minél nagyobb portálról van szó, ez annál inkább lehet a megvalósulást gátló faktor.
A banner mérete is akadályozó tényezőnek tűnhet, ellenben számos példa igazolja, hogy ez szerencsére nem szabhat korlátot a kreativitásnak. A különböző layeres, kinyíló megoldások jelentősen megnövelhetik egy hirdetés kreatív felületét, de a hagyományos méretek jelentette korlátok mellett is lehet funkciókban és szórakoztató elemekben gazdag bannert létrehozni.
Hol is van az a vírusbanner?
Láthatjuk, hogy a bannerek virális eszközként való használatának elsősorban technikai korlátai vannnak, de emellett az is problémát jelent, hogy olyan táptalajt (tartalomszolgáltatót) találjon nekik a hirdető/ügynökség, mely képes megfelelő kezdőlökést adni.
A formátum ugyanakkor amellett, hogy audiovizuális élményt nyújt, még interaktív is, mely így nem szab korlátot a lehetőségeknek. A helyben elérhető funkcióknak köszönhetően a fogyasztók azonnal interakcióba léphetnek a hirdetéssel.
A jövőben valószínűleg találkozhatunk még hasonló formabontó megoldásokkal a bannerek között, de tömeges elterjedésüknek kicsi a valószínűsége, köszönhetően a nagyobb költségeknek és a víruskampányoknál sosem garantálható biztos hatás jelentette kockázatnak. Ugyanakkor ezek a bannerek mindig is üde szinfoltjai lehetnek a klasszikus webes hirdetéseknek.