Twitter-feed

Friss topikok

adserver

Az Adverticum szakmai blogja online hirdetésekről és minden másról, ami ezzel kapcsolatos.

Kövess minket!

twitter_uj_2017_1.png

Facebook

Adverticum on Facebook

Címkék

adatszolgáltatás (1) adatvédelem (2) adex (1) admobile (7) adprofile (3) adserver (52) adstat (4) adszerver (1) adverticum (43) adverticum adserver (1) ad choices (1) ad exchange (1) ajánlás (1) alkalmazás (4) analitika (1) app (3) arc (1) automatizált (1) balatoni emese (1) banner (37) behavioural (1) Berlin (1) beszámoló (1) bevételek (1) big data (1) billboard (2) blog (1) blokkolás (1) böngésző (3) branding (1) cannes (1) célzás (2) célzott adatgyűjtés (1) cemp (2) clickz (1) cookie (3) ct (1) ctr (7) custom logger (1) DAA (1) demográfia (6) desktop (1) digitális (2) digitális mesterkurzus (1) display (14) dmp (1) DNT (2) do not track (3) dsp (1) EDAA (1) előadás (1) eMarketer (1) engagement (5) evomedia (1) e kereskedelem (1) fejtágítás (6) firefox (1) Firefox (1) first-party (1) flash (2) fogalom (3) frequency cap (3) gamification (1) geo (1) globális (1) google chrome (1) gyakoriság (1) hatékonyásg (1) hatékonyság (2) helyzetjelentés (1) hír (10) hirdetés (3) hirdetések (8) hirdető (1) hírek (1) html5 (2) húsvét (1) hvg (1) iab (14) IAB (13) ih2010 (2) image (3) in-app (1) in-banner (1) in-stream (1) infógrafika (1) integrált kommunikáció (2) Interact (1) internet (4) internet explorer (2) internet hungary (3) inventory (1) játék (1) jövő (1) kampány (1) karakterek (1) kitekintés (25) kontextus (3) kreatív (5) kreativitás (2) kreatív verseny (1) külföld (21) különbség (1) kutatás (1) landing page (1) layer (1) lista (1) lokáció (1) m.o.r.e. (1) MAKSZ (1) márkakedveltség (1) marketing (2) marketingeszközök (1) médiaértékesítés (1) mediamind (1) mérés (13) Microsoft (1) MIXX Awards (1) mobil (20) mobilhirdetés (9) mobilmarketing (2) mobil extra (1) more (1) Mozilla (2) MRAID (2) natív (1) native advertising (1) natív hirdetések (2) negyedéves jelentés (1) népszerűség (1) neuromarketing (1) ne kövess (1) nrc (1) oba (1) okoshirdetések (1) online marketing (4) online marketingeszköz (1) online média szakma (2) önszabályozás (1) opt-in (1) opt-out (1) ORMMA (1) plugin (1) post roll (2) pre roll (2) privacy (2) programmatic (5) reakciókövetés (1) real-time (1) reklám (4) reklámdíj (1) reklámköltés (2) reklámpiac (3) reklámtorta (1) remarketing (1) retargeting (2) rich media (13) Rising Stars (2) roadblock (4) roll (1) RTB (1) rtb (2) sanoma (1) search (1) sidekick (1) slider (1) smart data (1) splash screen (2) ssp (1) szegmentálás (1) szem (1) szinkron banner (1) sztenderdizálás (2) táblagép (1) tablet (1) targetálás (28) tervezés (14) tessa wegert (1) third-party cookie (1) tippek (4) top6 (1) toprankblog (1) trading desk (1) trend (3) twitter (1) ügynökségek (1) útmutató (1) VAST (1) vélemény (2) vicces válogatás (1) video (3) video hirdetés (9) video rising stars (1) viselkedés (1) viselkedés alapú targetálás (18) VPAID (1) W3C (2) webanalitika (1) webkamera (1) weboldal (1) Windows 10 (1) Címkefelhő

Az új IE már nem támogatja alapból a DNT funkciót

2015.04.22. 09:09 | Vagdal Éva | Szólj hozzá!

Címkék: internet explorer do not track Microsoft Mozilla Windows 10

Nem lesz alapbeállítás a Microsoft hamarosan debütáló Windows 10 böngészőjében az Internet Explorer 10 óta alapbeállításként bekapcsolt Do Not Track (DNT, azaz „ne kövess”) opció. A Microsoft április 3-án jelentette be sajtóközleményében, hogy az Internet Explorer és a Spartan új verzióiban a DNT funkció már nem fog alapértelmezett beállításként szerepelni.

Ahogy azt korábbi blogbejegyzésünkben már taglaltuk, a Do Not Track funkció tulajdonképpen egy böngészőoldali opt-out beállítási lehetőség, amellyel a böngésző minden oldal lekérésekor jelzi a szolgáltató felé, hogy erről a felhasználóról nem tárolhatnak online viselkedési információkat, vagyis nem küldhetnek felé cookie-kat. A “Do Not Track” feature tehát bekapcsolt állapotban arról értesíti a weboldalakat és azok hirdetőit, hogy a látogató ki akarja kapcsolni a reklámozási célú követést. Ugyanakkor azt, hogy a hirdetők tiszteletben tartják-e a felhasználók kéréseit - ami nem több, mint egy kérés a böngésző által – az a hirdetőkön múlik. És általában nincsenek tekintettel erre a kérésre.

A Do Not Track, azaz “ne kövess” funkció már a legtöbb, széles körben használt böngészőben elérhető - a Google, a Mozilla, az Opera, az Apple és a Microsoft böngészői mind támogatják.
Az Adverticum Magyarországon az elsők között, már 2011 augusztusától támogatja működését a Mozilla böngészőjében. Az Adverticum AdServer ennek megfelelően érzékeli ezt a beállítást, és nem küld cookie-t a DNT beállítást alkalmazó felhasználó felé. Erről bővebb információ híreink között olvasható. 

A DNT alkalmazása ugyanakkor még mindig heves vitákat vált ki az iparág képviselői között. Korábban már hírt adtunk a Firefox kezdetleges mozgolódásáról, most pedig a Microsoft DNT beállítása körül forr a levegő.

do-not-track-button.jpg

Előzmények

2012 májusában a Microsoft bejelentette, hogy a Windows 8-ban megjelenő Internet Explorer 10 böngészőben alapértelmezettként be lesz kapcsolva a “Do Not Track”, azaz ne kövess privát védelmi beállítás, ami a felhasználókövetés szempontjából mindenképpen meghatározó lépés lehet, ugyanis ez azt jelenti, hogy amennyiben a felhasználó nem állítja át az alapértelmezést, úgy az Internet Explorert használók felől a weboldalak analitikai eszközei, illetve a hirdetéskiszolgálók nem kapnak adatokat. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a beállítással le lehet kapcsolni a hirdetéseket, hanem azt, hogy a szükséges felhasználói információk nélkül az adott számítógépen a weboldalak relevancia alapú célzás nélkül tudnak csak reklámokat megjeleníteni. A hirdetéskiszolgáló ugyanis még csak sejteni sem fogja, hogy a felhasználónak épp egy jó könyvre vagy egy pörgős rock koncertre van-e inkább szüksége, így mindenféle szelektálás nélkül ömlesztve fogja majd futtatni a hirdetéseket. Érdemes tehát átgondolnunk, hogy vajon számunkra ártanak vagy hasznosak ezek a DNT által blokkolható ún. third-party cookie-k, amelyek naplózzák a felhasználói szokásainkat, attitűdünket. Gondoljunk csak bele, hogy ezeknek az azonosítóknak (hosszú és bonyolult kódsor, nem egy arccal és névvel rendelkező felhasználó) a segítségével megvalósítható az, hogy csak a számunkra releváns hirdetésekkel találkozzunk az oldalakon, így nem feltétlenül ellenségként, hanem egy az életünket előbbre vivő, leegyszerűsítő információforrásként kellene rájuk tekintenünk. Ha a hirdetési rendszerek ugyanis a felhasználó által engedélyezett cookie-kkal magas hatékonysággal, meddőszórás nélkül működnének, akkor a mostaninál jóval kevesebb mennyiségű, de hasznosabb hirdetéssel találkoznánk.

Lynch 2012-ben a DNT alapértelmezett beállításként történő használatát még egy az adatbiztonság felé történő fontos lépésként definiálta, amely a felhasználói kontroll növeléséhez és az online térben elérhető bizalom kialakításához járulna hozzá. Ennek értelmében az Internet Explorer 10 megjelenése óta alapértelmezett beállításként tartalmazta a Windows Express Settings a Do Not Track funckiót.

A hirdetői oldal képviselői elfogadhatatlannak tartották a Microsoft beállítását, hiszen a választás joga adott kell, hogy legyen a felhasználóknak, hogy ők dönthessék el, hogy beállítják-e ezt a funkciót vagy sem. Korábban a hirdetők sem voltak ezen a véleményen és ellenezték a DNT alkalmazását, de a Microsoft döntése előtt nem sokkal mégis megegyeztek arról, hogy mindaddig tiszteletben tartják a DNT funkciót, amíg az nem lesz alapértelmezett beállítás a böngészők részéről. A hirdetői kör elfogadta, hogy a követésről a usernek kell döntést hoznia, nem pedig a böngészőknek. A Microsoft ugyanakkor a felháborodásra reagálva azt mondta, hogy a telepítési folyamat során is van lehetőségük a usereknek módosítani a beállításokon. Az Internet Explorer 10 adatvédelmi nyilatkozat részletesen ismerteti a Do Not Track funkciót, valamint annak ki-és bekapcsolásának menetét is, így nekik tiszta a lelkiismeretük.

Az Internet Explorer 10 adatvédelmi nyilatkozata az alábbi ismertetőt tartalmazza a DNT funkcióval kapcsolatosan:

„Ha az Internet Explorer „Do Not Track” funkciója be van kapcsolva, az Internet Explorer „Do Not Track” kérést küld a meglátogatott webhelyeknek és azoknak a harmadik feleknek, akiknek a tartalma az adott oldalakon megjelenik, jelezve, hogy Ön nem szeretné, ha nyomon követnék. A webhelyek – saját adatvédelmi gyakorlatuktól függően – e kifejezett kérés ellenére folytathatják a követési tevékenységet.”

1. Nyissa meg az asztali Internet Explorer alkalmazást, kattintson az Eszközök gombra, majd az Internetbeállításokparancsra.

2. A Speciális lap Beállítások területén válasszon az alábbi lehetőségek közül:

• A „Do Not Track” fejléc bekapcsolásához jelölje be A „Do Not Track” fejléc elküldése mindig jelölőnégyzetet.
• A „Do Not Track” fejléc kikapcsolásához törölje a jelet A „Do Not Track” fejléc elküldése mindig jelölőnégyzetből.

Így a DNT a Microsoft böngészőiben alapbeállítás maradt – egészen mostanáig.

A nagy fordulat

Az április 3-án bejelentett nagy pálfordulással kapcsolatban Brendon Lynch, a Microsoft adatvédelmi vezetője azzal érvelt, hogy azért cselekedtek így, hogy eleget tegyenek a W3C aktuális szabványtervezetének a DNT iparági implementációjára vonatkozóan. A W3C sztenderdjébe ugyanis belekerült az a kitétel, hogy a felhasználó preferenciáját kell figyelembe venni, nem pedig a terjesztők, intézmények, weboldalak vagy hálózatok által vezérelt mechanizmusok választását, amelyek kívül esnek a felhasználó kontrollján. Az alapelv az, hogy a követési preferencia kinyilvánítása csak akkor lesz továbbítva a hirdetők felé, ha az a felhasználó előre megfontolt, átgondolt válaszát tükrözi. A fogyasztó választásának hiányában, semmilyen követési preferencia nincs meghatározva. Tehát a sztenderd a felhasználó preferenciáira alapozva értelmezi a funkciót, ami azt jelenti, hogy a felhasználónak kell bekapcsolnia/aktiválnia a DNT-t, ugyanúgy ahogy azt a Firefox-ban vagy a Chrome-ban megteszi.

Az aktuális adatvédelmi sztenderd követelményeihez igazodva, a Microsoft változtatott jelenlegi DNT beállításán és a jövőbeli böngészők verzióiban már nem alapértelmezett beállításként fogja feltüntetni a DNT funkciót a Windows Express Settings beállításai között. A Microsoft képviselője mindemellett hozzátette, hogy a beállítás kikapcsolt állapotba helyezésével párhuzamosan részletes tájékoztatást fognak adni a felhasználóinak arról, hogy hogyan tudják beállítani ezt a funkciót. A közeljövőben piacra kerülő Windows 10-ben érkező Internet Explorer és a Spartan böngésző alapbeállításaiban már kikapcsolt állapotban fog települni a felhasználók gépeire a Do Not Track funkció. A változtatás az új PC-kben és a böngészőhöz kapcsolódó frissítésekben is beállításra kerül majd.

Az Adverticum létrehozott egy segédoldalt is annak ellenőrzése érdekében, hogy a felhasználók le tudják ellenőrizni, hogy be- vagy kikapcsolt állapotban van-e a DNT funkció böngészőikben.Ez az ellenőrző felületet a http://check.adverticum.com oldalon érhető el.


A bejegyzés trackback címe:

http://adserver.blog.hu/api/trackback/id/tr937387342

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.