Twitter-feed

Friss topikok

adserver

Az Adverticum szakmai blogja online hirdetésekről és minden másról, ami ezzel kapcsolatos.

Kövess minket!

twitter_uj_2017_1.png

Facebook

Adverticum on Facebook

Címkék

adatszolgáltatás (1) adatvédelem (2) adex (1) admobile (7) adprofile (3) adserver (52) adstat (4) adszerver (1) adverticum (43) adverticum adserver (1) ad choices (1) ad exchange (1) ajánlás (1) alkalmazás (4) analitika (1) app (3) arc (1) automatizált (1) balatoni emese (1) banner (37) behavioural (1) Berlin (1) beszámoló (1) bevételek (1) big data (1) billboard (2) blog (1) blokkolás (1) böngésző (3) branding (1) cannes (1) célzás (2) célzott adatgyűjtés (1) cemp (2) clickz (1) cookie (3) ct (1) ctr (7) custom logger (1) DAA (1) demográfia (6) desktop (1) digitális (2) digitális mesterkurzus (1) display (14) dmp (1) DNT (2) do not track (3) dsp (1) EDAA (1) előadás (1) eMarketer (1) engagement (5) evomedia (1) e kereskedelem (1) fejtágítás (6) firefox (1) Firefox (1) first-party (1) flash (2) fogalom (3) frequency cap (3) gamification (1) geo (1) globális (1) google chrome (1) gyakoriság (1) hatékonyásg (1) hatékonyság (2) helyzetjelentés (1) hír (10) hirdetés (3) hirdetések (8) hirdető (1) hírek (1) html5 (2) húsvét (1) hvg (1) iab (14) IAB (13) ih2010 (2) image (3) in-app (1) in-banner (1) in-stream (1) infógrafika (1) integrált kommunikáció (2) Interact (1) internet (4) internet explorer (2) internet hungary (3) inventory (1) játék (1) jövő (1) kampány (1) karakterek (1) kitekintés (25) kontextus (3) kreatív (5) kreativitás (2) kreatív verseny (1) külföld (21) különbség (1) kutatás (1) landing page (1) layer (1) lista (1) lokáció (1) m.o.r.e. (1) MAKSZ (1) márkakedveltség (1) marketing (2) marketingeszközök (1) médiaértékesítés (1) mediamind (1) mérés (13) Microsoft (1) MIXX Awards (1) mobil (20) mobilhirdetés (9) mobilmarketing (2) mobil extra (1) more (1) Mozilla (2) MRAID (2) natív (1) native advertising (1) natív hirdetések (2) negyedéves jelentés (1) népszerűség (1) neuromarketing (1) ne kövess (1) nrc (1) oba (1) okoshirdetések (1) online marketing (4) online marketingeszköz (1) online média szakma (2) önszabályozás (1) opt-in (1) opt-out (1) ORMMA (1) plugin (1) post roll (2) pre roll (2) privacy (2) programmatic (5) reakciókövetés (1) real-time (1) reklám (4) reklámdíj (1) reklámköltés (2) reklámpiac (3) reklámtorta (1) remarketing (1) retargeting (2) rich media (13) Rising Stars (2) roadblock (4) roll (1) RTB (1) rtb (2) sanoma (1) search (1) sidekick (1) slider (1) smart data (1) splash screen (2) ssp (1) szegmentálás (1) szem (1) szinkron banner (1) sztenderdizálás (2) táblagép (1) tablet (1) targetálás (28) tervezés (14) tessa wegert (1) third-party cookie (1) tippek (4) top6 (1) toprankblog (1) trading desk (1) trend (3) twitter (1) ügynökségek (1) útmutató (1) VAST (1) vélemény (2) vicces válogatás (1) video (3) video hirdetés (9) video rising stars (1) viselkedés (1) viselkedés alapú targetálás (18) VPAID (1) W3C (2) webanalitika (1) webkamera (1) weboldal (1) Windows 10 (1) Címkefelhő

Árulkodó mobilok

2013.01.24. 16:30 | Adverticum AdServer | 3 komment

Adatvédelem az okos készülékeken

A cikk megjelent a www.marketingkutato.hu oldalon és a Marketingkutató magazin 2012. évi téli számában.

Az okos eszközökön lévő adatok sok mindent elárulnak a tulajdonosukról. De vajon a felhasználók mennyire vannak ennek tudatában? Mennyire elfogadóak azzal kapcsolatban, ha az általuk használt szolgáltatások hozzáférnek és használják ezeket az adatokat?

Az okostelefonok és egyéb mobileszközök mára már a hétköznapi élet részévé váltak. A smartphone- és táblagép-tulajdonosok idejük nagy részét kütyü- és internetközelben töltik, ami kihat az életük szinte minden területére. Ráadásul az okos készülékek nem csak telefonálásra és internetezésre alkalmasak, bizonyos helyzetekben betölthetik a GPS, mp3-lejátszó, óra, fényképezőgép vagy a televízió funkcióját is. Ennek köszönhetően a legtöbb okoskészülék-tulajdonos egyre gyakrabban és egyre többféle élethelyzetben használja a készülékét. A sokoldalú és intenzív felhasználás ugyanakkor együtt jár azzal, hogy egyre több adattal kerülnek kapcsolatba az eszközök, illetve egyre több adat keletkezik rajtuk használat közben is.

A mobilkészülékek tárolókapacitása még jócskán elmarad a számítógépeken megszokottól, azonban a felhő alapú adattárolást használó szolgáltatások széles körű elterjedésének köszönhetően nincs is arra szükség, hogy minden adat magán az eszközön álljon rendelkezésre. A cloud szolgáltatóknál tárolt adatok automatikus frissítésének és hozzáférhetőségének lehetősége miatt a felhasználók többsége elmenti a szolgáltatáshoz használt autentikációs adatokat a készülékén, így az eszköz által kezelt adatok mennyisége akár a többszöröse is lehet a ténylegesen a készüléken tárolt adatok mennyiségének.

Ha a felhasználók szeretnék biztonságban tudni az adataikat, akkor első lépésként magára a készülékre kell vigyázniuk, hiszen lopás esetén, ha a tolvaj célja az adatok megszerzése, illetve felhasználása, a megfelelő célszoftver segítségével nagyjából 10-15 percig tart feltörni az okos készülékeken széles körben használt különböző kódokat. A legtöbb készüléken a kijelzőt zároló kódon kívül nem használnak további védelmet, így ennek feltörése után szabad a pálya a támadó számára. Ennek ellenére az Ericsson Consumer Lab felmérése szerint az internetezők 23 százaléka egyáltalán nem mutat érdeklődést a mobilkészülékein tárolt adatok védelme iránt (Consumer Privacy in an Online World, 2011. Q1, Q2, Ericsson Consumer Lab).

A fizikai eltulajdonítás vagy akár a nyílt wifi hálózaton keresztül történő illetéktelen hozzáférés az okos készülékek adataival kapcsolatos privacy kérdéseknek csak az egyik aspektusa. A készülékeken futó programok (legyenek azok gyáriak vagy felhasználó által telepítettek) is hozzáférnek bizonyos információkhoz (például a felhasználó lokációs adataihoz). Sok esetben ez a felhasználó kényelmét szolgálja. Például egy időjárás-előrejelző alkalmazás esetében a GPS lokáció automatikus lekérésével az applikáció mindig meg tudja mutatni az aktuális tartózkodási helyre vonatkozó időjárási helyzetet anélkül, hogy a felhasználónak kellene kiválasztania manuálisan a helyszínt. A legtöbb mobilplatformon a felhasználók megtekinthetik, illetve engedélyezhetik vagy letilthatják az alkalmazások különböző adatokhoz történő hozzáférését.

A nemzetközi piacon az ingyenesen letölthető vagy részben hirdetési bevételeken alapuló üzleti modell szerint működő applikációk között már nem ritka, hogy az alkalmazás a lokációs adatokat hirdetések célzására is használja. Elvileg a hirdető és a felhasználó is jobban jár azzal, ha az alkalmazás nem egy másik városban vagy akár kontinensen működő, hanem egy helyi cég hirdetését jeleníti meg, ugyanakkor a felhasználó számára kellemetlen, a megfigyelés érzetét keltő élmény is lehet az, ha egy lokális ajánlatot lát. Hasonló a helyzet akkor is, ha a szolgáltatók a felhasználók személyes vagy viselkedési adatait használják fel adatbányászati módszerek segítségével kereskedelmi célokra. Természetesen a hirdetéskiszolgáló és egyéb rendszerek az általuk gyűjtött és feldolgozott adatokat anonimizálva tárolják, vagyis konkrét személyekkel nem is tudják összekapcsolni azokat.

Az, hogy a felhasználók milyen mértékben fogadják el ezt, függ a felhasznált adatok körétől és a felhasználás céljától is, mindenesetre a bizalom megtartása érdekében kiemelten fontos a szolgáltatók etikus üzleti magatartása, illetve a felhasználók megfelelő tájékoztatása.
Az okostelefont használók jóval tudatosabbak a telefonon tárolt adataik kezelését illetően, mint a régebbi típusú mobiltelefonok tulajdonosai, ugyanakkor gyakrabban is érzik úgy, hogy kisebb-nagyobb mértékben sérül a privát szférájuk. Az okostelefonosok közül többen mentik le az adataikat a telefonjukról és törlik a böngészési vagy keresési előzményeket, és mintegy 30 százalékukkal fordult már elő, hogy letiltotta a lokáció alapú információk felhasználását, derül ki a Pew Research Center amerikai lakosság körében végzett felméréséből (Internet and American Life Project, 2012. március–április, Pew Research Center). A mérhetően tudatosabb és érzékenyebb hozzáállás természetesen összefüggésben van azzal, hogy az okostelefonoknak jóval több olyan funkciója van, amiknél a felhasználók számára is nyilvánvaló módon merülnek fel adatbiztonsági és adatvédelmi kérdések.

Ryan Calo, a privacy kérdéskör szaktekintélyének számító amerikai kutató meglátása szerint az adatvédelem jelenleg még csak a felhasználók kis hányadát foglalkoztatja, ám a kérdéskör iránti érdeklődés fokozódni fog, sőt a felhasználók a jövőben többet is hajlandóak majd fizetni az olyan szolgáltatásokért, amelyek komolyan veszik az adatvédelmi kérdéseket. A jogi szabályozáson felül még egy okból érdemes tehát a szolgáltatóknak is komolyan foglalkozniuk a privacy kérdésekkel.


A bejegyzés trackback címe:

http://adserver.blog.hu/api/trackback/id/tr245041333

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

BladeDPI 2013.02.17. 16:39:24

Szia.
Csinaltam en is egy blogot, a blog.hu-n.
Gondoltam regisztralom en is az Adsense-en, lassam hogy is mukodik ez a rendszer.
A regisztracio elso lepesekor, megkell adni a web oldalalad URL-jet.
Megadtam hogy 'filmsorozat.blog.hu' es anyit kapok hogy "Az URL nem tartalmazhat útvonalat (example.com/utvonal) vagy aldomaint ".
Neztem az interneten de nem kaptam semmit. Lehet regisztralni barmilyen blog.hu oldalt, ha lehet hogy kell?

Szili Dóra 2013.02.18. 10:22:30

@BladeDPI: Szia!
Sajnos az Adsense-el és a beregisztrálással kapcsolatban mi nem tudunk segíteni, de a blog.hu csapata biztos bővebb információkkal tud szolgálni ezen a címen: kontakt@blog.hu.

BladeDPI 2013.02.18. 12:52:54

Gondoltam regisztetek ti is . Koszi irok nekik.